Refit SeaQuest deel 1

De eerste week in Zweden vanwege de refit van de SeaQuest zit erop. Een mooie week waarin we in korte tijd overstappen van het vrije bootleven naar een werkend bestaan vanuit een fijn vakantiehuis dichtbij de werf. Deze overgang doet ons erg denken aan de aankomst in Florida in 2017 en het daar gesetteld raken. Iets minder heftig uiteraard maar er zijn gelijkenissen want het was toen zoals nu ook boot uitruimen en tijdelijke nieuwe huis inrichten, en zelfs de huizen lijken op elkaar en het is ook warm weer 👍😊. Altijd weer bijzonder om te ervaren hoe zo’n wisseling kan lopen en hoe je in een korte tijd een overgang kan maken naar een heel ander leven.

We varen in vier dagen vanuit Kopenhagen naar Zweden, naar Adams Boat Care op het schiereilandje Vindön aan de noordoost kust van Orust. Via overnachtingen op het Deense eiland Anholt en drie mooie ankerplaatsen in Zweden. Aan de zuidkant van het kleine eilandje Hönö voor de kust bij Gothenburg, in een mooie baai ten noordoosten van Orust en de laatste nacht om de hoek bij de werf. Het is prachtig zomerweer met weinig wind. Dus veel motoren en alleen maar even een stukje zeilen richting Anholt. Ook het water in Zweden is heerlijk warm zodat we meerdere keren per dag zwemmen en ook zelfs twee keer voor het ontbijt 🙂. Het varen door de Zweedse scheren is zeer afwisselend, langs mooie dorpjes, door smalle doorvaarten en over stukken open water. Bij Tjörn (eiland onder Orust) komen we honderden hoog aan de wind zeilende boten tegen die meedoen aan de jaarlijkse tocht rondom Tjörn; een prachtig gezicht. Een mooie afsluiting zo van de zomervakantie terwijl de meiden hun eigen ding doen in Nederland.

Op maandagochtend hebben we een afspraak met Carl en Anna, de eigenaren van Adams Boat Care. We worden vriendelijk ontvangen en liggen op een prima plek aan het begin van hun steiger. Fijn dat de boot daar kan blijven liggen en niet hun hal in hoeft. Ze nemen ruim de tijd om ons hele wensenlijstje door te lopen. Goed te horen dat de materialen voor de achterkajuit al door Rassy zijn geleverd. Ze kunnen deze week helaas nog niet starten omdat ze het druk hebben met de voorbereiding voor de Open Yard bij Rassy in Ellös waar zij ook staan. Niets aan te doen en dat geeft ons iets meer tijd om in het weekend wat zaken in de boot voor te bereiden 😅.

We ruimen de boot uit en rijden met een huurauto en tassen vol met spullen naar ons tijdelijke huis. Fietsen is hier niet te doen, te heuvelachtig en weinig ruimte voor fietsers op de smalle wegen. Wat een prachtig huis, dat zagen we al op de plaatjes van Airbnb, maar dat is ook echt zo 👍😊.

Het huis is heel sfeervol ingericht, met lichte kleuren in Scandinavische stijl, grote ramen en een groot houten terras rondom het huis uitkijkend op het zuiden. Beter hadden we het niet kunnen treffen 😊😊.

We richten het huis zo in dat we twee goede werkplekken hebben met goede internetverbinding zodat we kunnen videobellen zonder last te hebben van elkaar. Dat is namelijk een belangrijke voorwaarde om hier langere tijd te kunnen zijn. Toine zit in het aparte gasthuisje waar ook airco in zit. Dat is deze week met temperaturen rond de 24 graden en grote ramen op het zuiden heel fijn. Ik zit in de woonkamer/keuken. Allebei hebben we een mooi uitzicht over het water. Goed om weer aan het werk te kunnen en fijn om afgelopen week te merken dat ‘thuiswerken’ hier heel goed gaat 😃.

Boodschappen doen we in de kleine plaatselijke supermarkt 10 min. rijden of in de grote supermarkt in Uddevalla, 20 min. rijden. Een auto heb je hier echt wel nodig. Daarom gaat Toine komende week onze eigen auto ophalen als hij toch voor een afspraak in Nederland moet zijn. Om nog wat meer in Zweedse stemming te komen kijken we ‘s avonds de Zweeds/Deense misdaad Netflix-serie ‘Bron’ .

Op vrijdagmiddag bezoeken we de jaarlijkse Open Yard bij Hallberg-Rassy in Ellös. Dat is maar een half uurtje rijden. Vanwege corona zeer beperkt toegankelijk, alleen via inschrijving vooraf zodat er maximaal 50 bezoekers per tijdsslot zijn. Dat wordt streng gereguleerd met registratie van check in en uit, en een stickertje op je kleding met de tijd tot wanneer je mag blijven. We hebben alle tijd en ruimte om uitgebreid buiten en binnen rond te kijken terwijl we het gevoel hebben dat we er alleen zijn, zo weinig mensen zien we. Zo kunnen we uitgebreid een HR 48 Mk II bekijken die ook een centre-bed in de achterkajuit heeft. Handig zodat we wat maten kunnen opmeten. Ook leuk om de eerste nieuwe HR 50 in aanbouw te zien. En helemaal mooi dat we allebei tot de conclusie komen dat deze twee nieuwe boten het niet halen bij onze eigen boot met de op maat verbouwingen die we gaan doen 😊😊. Regelmatig hebben we email contact met Carl en Anna over aanvullende wensen en maten. Het is al een heel lijstje geworden, zie SeaQuest refit lijst Zweden.

Zaterdag is een volle klusdag op de boot. We maken alles schoon, inclusief de bilge en het testen van de pompen. Toine demonteert de centrale verwarming in de achterkajuit en we ontkoppelen de accu’s en zetten die in de kajuit onder de tafel. Ook bepalen we de maten van hoogte bed voor en hoogte bankje/tafeltje achter. We kunnen het nu toch allemaal op maat laten maken en de tafel in de achterkajuit zit standaard te hoog om er een goede werkplek van te kunnen maken.

Vandaag, zondag is een dagje sightseeing. We wachten even rustig nog wat buitjes af. Ook hier is net zoals in Nederland de echte warmte voorbij en er is wisselvallig weer aangebroken. We rijden naar het mooie dorpje Grundsund, op de punt van dit schiereiland. Echt Zweeds met witte huisjes en rode daken omgeven door rotsen en bootjes. Gelukkig is het hier al na-seizoen en daarom niet zo druk. Het is hier zomers vast afgeladen vol. We eten een heerlijke lunch in een visrestaurantje en maken daarna een pittige wandeling van 9 km door een zeer afwisselend landschap. We wilden het eerst andersom doen, eerst wandelen en dan eten. Maar het restaurantje ging om 16 uur al dicht. Dit gaat ook goed. De wandeling gaat over kleine paadjes heuvel op en af door berken-, beuken- en eikenbossen, over rotsen, langs de kust met mooie vergezichten en door weilanden met schapen en veel bramen. Onverwachts leuk, ook volgens Toine 😎.

En nu zitten we weer rustig ‘thuis’. We hebben net gezellig ge-video-beld met de meiden. Eline heeft leuke dagen gehad met Thorold op een valkje in Friesland. Marinthe heeft een boven verwachting goede introductieweek gehad in Maastricht 😃. Op naar een nieuwe week 👍.