Zeilreizen

Zomervakantie 2020 – Denemarken met daarna refit in Zweden

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Volkeraksluizen – IJmuiden – Brunsbüttel – Kiel – Orth – Grossenbode – Warnemünde – Hesnæs – Femø – Verjø – Korshavn – Samsø – Gillejeje – Helsingør – Ven – Kopenhagen – drie anker plaatsen in Zweden – Adams Boat Care op Vindön – Vlieland – Harlingen – Lelystad – Amsterdam – Dordrecht (onze winterligplaats)

Voor het reisverslag klik HIER.

____________________________________________________________________________________________________

Zomervakantie 2019 – Ierland en Schotland via een rondje UK

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Breskens – Dun Laoghaire – Bangor – Loch Ryan – Aran – Rothesay – begin Crinan – eind Crinan – Craobh Haven – Puilldobhrain – Corpach – Loch Lochy – Loch Ness – North Shields – Bruinisse

Afstand: 1500 nm

Van Bermuda naar Florida en via Canada terug

In oktober 2017 varen we in 6 dagen van Bermuda naar Florida (nadat de PYD crew de SeaQuest in 6 weken van Nederland via Spanje en de Azoren naar Bermuda heeft gevaren).

Afstand: 930 nm

In de zomer van 2018 varen we in 10 weken terug vanuit Florida naar huis. Via de oost-kust van Amerika (Charleston, Cape Cod en Maine-Frenchboro) naar Nova Scotia in Canada. Vanuit Nova Scotia naar de Azoren en van de Azoren naar zuid-Bretagne. Vervolgens in korte hopjes terug naar Bruinisse.

Afstand: 5000 nm

Zomervakantie 2016 – Zuid-Bretagne

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Breskens – Camaret- Concarneau- Iles les Glenan  – Île d’Houat – Courtesty – Île d’Arz – Île d’Houat – Belle Île – Île de Groix – La Forret – Iles les Glenan – Quiberon – Vannes – Bénodet – Morgat – Yarmouth – Newton River – Folley Inn – Bruinisse

Afstand: 1250 nm

Zomervakantie 2015 – Zuid-Bretagne

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Breskens – Guernsey – ‘l Aber Wrac’h – Bénodet – Lorient – Belle Île – Île d’Houat – Trinité-sur-Mer – Golf van Morbihan – Île de Groix – rivier de Odet – Douarnenez – Morgat – Darthmouth – Yarmouth – Veerse Meer – Bruinisse

Afstand: 1120 nm

Zomervakantie 2014 – Rondje Noord-Schotland

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Stellendam – Inverness – Caledonische Kanaal – Fort William – Tobermory – Cana – Maillag – Rona – Stornaway – Stromness – Stellendam – Willemstad – Bruinisse

Afstand: 1370 nm

Voor het reisverslag klik HIER.

Deze reis was goed te doen in 4 weken met name doordat we de heen- en terugreis in 1 etappe van 3 etmalen hebben gedaan.

Zomervakantie 2013 – Scilly Eilanden en Zuid Engeland

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Veere – Vlissingen – Pont Cressa (Scillie eilanden) – St Agnes / The Cove – Tresco – St Helens Pool – Tean Sound – Great Ganilly – St Agnes / The Cove – Helford River – Plymouth – Salcombe – Veerse Meer – Bruinisse

Afstand: 900 nm

Voor het reisverslag klik HIER.

Deze reis was goed te doen in 4 weken doordat we op de heenweg in 1 etappe van 3 etmalen naar de Scilly Eilanden zijn gevaren. Vervolgens was het daar 10 dagen lang mooi ankerweer. De terugweg hebben we in 1,5 week gedaan met vanuit Salcombe in 1 etappe van 2 etmalen terug naar Bru.

Zomervakantie 2012 – Denemarken

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Vlieland – Brunsbüttel – Laboe – Søby – Avernakø – Arø – Middelfart – (Legoland) – Juelsminde – Als – Hørup – Kielerkanaal ankerplaats – Cuxhaven – Roompotsluis – Bruinisse

Reisduur: 3 weken

Afstand: 750 nm

Voor het reisverslag klik HIER.

Voor ons doen een korte vakantie met een ‘langzame’ heenweg naar Denemarken, een niet zo’n lang verblijf in Denemarken zelf en een hele effectieve terugweg door vanuit de Oostzee het goede weergat in te schatten en in 1 etappe van 2 etmalen vanuit Cuxhaven terug naar Zeeland te varen.

Zomervakantie 2011 – zuidwest – Noorwegen

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Peterhead – Bergen – (Sognefjord) – Lysevagen (Hardangerfjord) – Bjornafjord – Sundall – Husnes – verlaten ankerbaai – Rovear – Haugesund – Tau – (Preekstoel) – Lysefjord – Stavanger – Hellevoetsluis – Bruinisse

Afstand: 1270 nm

Voor het reisverslag klik HIER.

Deze reis was heel goed te doen in iets minder dan 4 weken met 1 week voor de heenreis naar Bergen, twee weken in Noorwegen zelf en de terugreis in 1 etappe van 2,5 etmaal.

Rondje Noord Atlantische Oceaan

Een droom is uitgekomen …. van 19 juli 2009 t/m 21 augustus 2010 hebben wij met de Brandaan een ‘groot rondje Atlantic’ gemaakt. Een fantastische ervaring, als gezin op reis, een jaar lang in de buitenlucht, veel tijd en aandacht voor elkaar en de ontwikkeling van de meiden nauw meemaken. Die droom hadden we al een tijd, eigenlijk al vanaf het begin van onze relatie (1997). De droom wordt uitvoerbaar als we in 2006 de Brandaan kopen en ook de medewerking van werkgevers en school krijgen. Het is een ervaring om nooit te vergeten. De reisverslagen staan HIER.

Het eerste deel van onze reis voert ons langs de kust van België en Frankrijk of Engeland naar de noordpunt van Spanje (La Coruna). Om vervolgens langs de kust van Spanje en Portugal te ‘hoppen’ en via Madeira op de Canarische Eilanden aan te komen. Na een zeer korte stop op La Gomera gaat het tweede deel van onze reis naar de Gambia-rivier om daarna via de Kaap Verdische Eilanden aan de grote oversteek naar Suriname te beginnen. We varen dan vanuit het zuiden van het Caribisch Gebied langs de mooiste eilanden noordwaarts. Omdat we hier al vaker geweest zijn doen we dit gebied iets sneller dan andere zeilers. We gaan namelijk ook nog naar Cuba, de Bahama’s en de oostkust van Noord-Amerika. Uiteindelijk varen we vanuit New York via New Port terug naar Europa, naar de Azoren. Het laatste deel van de reis brengt ons vanuit de Azoren via Engeland en een detour door Schotland weer terug in onze thuishaven Bruinisse.

In de kaart zie je onze afgelegde route. Elk blauw ballonnetje is een overnachtingsplaats.

We krijgen regelmatig de vraag of zo’n groot rondje goed te doen is en welke keuzes je hiervoor moet maken. Dat zit ‘m vooral in de keuzes die de tweede helft van het jaar gemaakt moeten worden. De eerste helft ben je redelijk gebonden aan niet eerder dan begin december aan de Atlantische oversteek te beginnen. Dus tot en met de oversteek kun je dezelfde route varen als degene die een kleiner rondje doen. Met keuzemogelijkheden via Madeira of Marocco naar de Canarische eilanden. Vervolgens kiezen tussen kort op de Canarische eilanden om Gambia en Kaapverdische eilanden te kunnen bezoeken. Of langer op de Canarische eilanden blijven en vanuit daar oversteken. Vervolgens kiezen of je oversteekt naar Suriname of naar één van de Caribische eilanden.

Of je een groot rondje kunt doen wordt met name bepaald door de hoeveelheid tijd die je in de Carieb wilt doorbrengen. Wij hadden al eerder vakanties met gehuurde boten in de Carieb doorgebracht en hadden daardoor al bijna alles gezien. We hebben daarom heel bewust gekozen wat we wel en niet wilden doen, op basis van eerdere ervaringen. Als je nog nooit eerder in de Carieb bent geweest is het best moeilijk en zelfs jammer om er maar zo kort te zijn. Wij zijn er maar 6 weken geweest in totaal. En daardoor hebben we wel 5 dagen Dominicaanse Republiek, een week Cuba, twee weken Bahama’s en twee maanden USA kunnen doen voordat we begin juni weer aan de oversteek naar de Azoren begonnen. In de Carieb is het water heerlijk om te zwemmen. In de Bahama’s ook nog prima, maar al wel wat kouder. In de USA hebben we eigenlijk niet meer echt gezwommen. Een groot rondje betekent dus ook minder tijd voor zwemmen in warm water. Maar je krijgt er wel heel veel andere dingen voor terug. Voor ons staan Cuba, Bahama’s en op eigen kiel New York bezoeken in de top 6 van hoogtepunten. Andere hoogtepunten zijn: Gambia, Suriname, de Azoren en via Schotland terug. Overigens ook de Spaanse Ria’s!

Voor degene die langer in de Carieb willen blijven raden we zeker aan om via de Bahama’s naar de Azoren te gaan. Wij vonden het daar heel mooi. Mooie ankerplekken en goed snorkelen en toch iets minder druk dan de Carieb. Als je wat langer in de Carieb wilt blijven en toch via New York naar de Azoren, dan zou dat ook kunnen door Suriname en Cuba over te slaan, sneller vanuit Florida naar New York en iets later in New York te zijn als wij. Na NY zijn we nog een week in de Long Island Sound geweest, maar dat was niet echt een hoogtepunt. Weinig andere boten en nog niet echt het zeilseizoen.

Wij zijn 6 juni aan de oversteek naar de Azoren begonnen. Later gaan wordt afgeraden vanwege het orkaanseizoen. We zijn in totaal 4 weken op de Azoren geweest en vonden het daar fantastisch. Een groot rondje is heel goed te doen. Zeker als je het geen probleem vindt om nachten te varen en wat meer mijlen te maken. Wij hebben het nooit als teveel varen ervaren. Het gaat er vooral om keuzes te maken wat je wilt zien en doen en hoelang je ergens wilt blijven. Als je naar Amerika gaat moet je wel een visum aanvragen. Het meest handig is om dit vooraf te doen bij de ambassade in Amsterdam. Het kan ook onderweg op Barbados en in de US Virgin Islands.

Zie ook de publicatie in Ziltmagazine 51.

Afstand: 14.500 nm

Zomervakantie 2008 – Bretagne

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Breskens – Duinkerken – Boulogne – Dieppe – Cherbourg – Alderney – Guernsey – ‘l Aberwrac’h – Brest – Camaret – Boulogne – Bruinisse

Reisduur: 4 weken (met 1 week terug naar Nederland)

Afstand: 950 nm

Voor het reisverslag klik HIER.

Een reis met de nodige pech. Op de heenweg slecht weer in het eerste deel van het Kanaal. Vanuit Brest een weekje naar huis vanwege familie omstandigheden. Het toch in 4 weken gered door in 1 etappe van 3 etmalen terug te varen vanuit Camaret naar huis.

Zomervakantie 2007 – Rondje Scandinavië

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Roompot – Vlieland – Mandal – Noorse scherengebied – Rigor – Zweedse scherengebied – Marstrand – Anholt – Limfjord – Thyboron – IJmuiden – Hellevoetsluis – Bruinisse

Afstand: 1250 nm

Voor het reisverslag klik HIER.

Om deze reis in 4 weken te kunnen maken is het belangrijk in 1 etappe van 2 etmalen van Nederland naar Noorwegen te kunnen varen. Vervolgens is het een rustig schema. Waarbij de terugweg 1,5 etmaal doorvaren vraagt vanuit Thyboron naar Nederland.

Zomervakantie 2006 – Rondje Kanaal

We hebben de volgende havens aangedaan:

(Bruinisse) – Breskens – Nieuwpoort – Dover – Eastborn – Brighton –  diverse plekken Solent – Cherbourg – Guernsey – Sark – Alderney – Cherbourg – St Vaas – Dieppe – Boulogne – Nieuwpoort – Roompot – Bruinisse