Een weekje Londen met Marinthe en Sam

Sinds Marinthe en Sam een relatie hebben is het plan al ontstaan om een keer met de boot naar Londen te gaan om de ouders en het ouderlijke huis van Sam te bezoeken. Maar ja, wanneer is er een week dat we allemaal kunnen? Beter gezegd, dat Marinthe en Sam kunnen in hun drukke studentenleven en dat het uitkomt bij de ouders van Sam. Van 10-15 juni blijkt voorlopig de enige mogelijkheid en die zetten we al een tijdje van te voren vast. Met het idee om in 24 uur van Vlissingen naar Londen heen en terug te varen; dat hebben we al eerder gedaan, dus dat moet kunnen, tenminste als het weer een beetje meewerkt.

De week voorafgaand hebben we nog een druk werkschema; tot vrijdagochtend heeft Toine een sessie met zijn team in Corsendonck 😎. Daarom besluiten we het weekend ervoor (Pinksterweekend) alvast naar Vlissingen te varen. Zodat we vrijdag 10 juni rond 12 uur kunnen vertrekken om met het juiste tij van Vlissingen de Thames op te kunnen varen.

De vrijdag voor Pinksteren zet Toine zijn auto alvast in Vlissingen en komt met de trein naar Tilburg voor het Hap-Stap festival op uitnodiging van Interpolis. Ik ben daar met mijn auto (via Utrecht voor een werkafspraak in de ochtend en daarna 19 km het Pelgrimspad wandelen met Mieke van Den Bosch naar Haren). Een hele logistiek maar dat is wel aan ons besteed 😉.

Pinkster-zaterdag is een prachtige dag. We zeilen met goede wind en een lekker zonnetje van Bruinisse naar Veere ⛵️. We krijgen een mooi plekje toegewezen van de aardige havenmeester en dat past precies. Naast ons komt een grote gehuurde motorboot waar de schipper nog volop aan het leren is hoe daarmee te navigeren. Toine, en later ook de havenmeester geeft ze wat tips 😉.
Op zondag en maandag komt Eline gezellig met de auto vanuit Maastricht op bezoek. Toine is enorm verkouden en voelt zich niet echt lekker. Inmiddels is het weer omgeslagen en is het koud met veel regen. Eline en ik trotseren de regen en maken een leuke wandeling en kletsen gezellig bij. Op maandag gaan we door naar Vlissingen, met een lunchstopje in Middelburg omdat we vanwege het tij pas laat in de middag de Michiel de Ruyterhaven in kunnen. En het blijft maar regenen 🌧🌧. In Vlissingen eten we lekker afgehaald chinees en daarna brengen we Eline naar haar auto in Veere.

Die week werken we vanuit Vlissingen. We kijken regelmatig naar de weersverwachting van het komende weekend maar het is nog zeer onzeker wat het weer gaat doen en of zeilen naar Londen wel te doen is. Toine is nog steeds enorm verkouden / grieperig en werkt daarom woensdag thuis. Dat komt goed uit omdat ik op woensdag een ketensessie in Apeldoorn heb en met de auto van Toine daar naar toe kan. Die avond besluiten we dat we toch maar met de auto naar Londen gaan omdat er te harde wind tegen staat. Dat geeft rust. Op donderdag gaat Toine naar Corsendonck en ik ga met de trein naar Tilburg voor mijn werk. Op de terugweg ontmoet ik Marinthe en Sam die met de trein vanuit Maastricht komen met heel veel spullen van Sam die mee naar Londen moeten (nu Sam zijn kamer in Maastricht heeft opgezegd). Zo kan ik helpen dragen en dat is nog een flinke klus met een half uurtje lopen vanaf het station naar de boot 💪💪. Daarna gaan we lekker uiteten bij ‘de Gevangenis’.

Op vrijdagochtend blijkt de wind toch net iets meer zuidelijk dan zuid-west te staan waardoor het bezeilbaar zou moeten zijn. Zullen we dan toch maar met de boot gaat? Ja … en wat leren we daarvan? Dat we beter pas vlak voor vertrek de definitieve keuze kunnen maken en de dagen ervoor daar niet zoveel mee bezig moeten zijn ☺️).

In 23 uur varen we van Vlissingen naar St Katharine’s Dock in Londen. Gelukkig is het heerlijk zonnig en ‘s nachts staat er een grote volle maan. Het eerste deel met bft 3 pal tegen, vervolgens met bft 4-5 en rif 2 en de kotter hoog zeilend met de motor erbij. Als de wind daarna een aantal uren bft 6 waait is het net hoog te zeilen zonder motor. Precies als we ook de shippinglane oversteken en tot drie keer toe uit moeten wijken voor grote schepen. Het is spectaculair zeilen; Sam geniet volop en heeft geen enkele last van zeeziekte. In het begin van de monding van de Thames neemt de wind weer af maar ook weer meer tegen, dus de motor gaat weer aan.

Eenmaal in St Katharine’s Dock moeten we even wachten op goedkeuring om van boord te mogen. Lang leve de Brexit 🥲. De ouders van Sam komen gezellig langs met lunchbroodjes en champagne. Na een uurtje bel ik de douane nog maar een keer en dan krijgen we meteen toestemming (ze waren ons vast vergeten).

In de middag gaan we met Marinthe en Sam met de metro en trein naar zijn ouderlijk huis in Richmond. Een prachtige omgeving in het zuiden van Londen dichtbij de smaller geworden Thames en het grote Richmond Park. Sam’s ouders houden van koken … het eten is echt heerlijk … langzaam gegaard beef even aangebraden op de BBQ, met een gekruide aardappel salade en groenteschotel (recept van van Ottolenghi). Ik heb meteen het recept gevraagd. Die avond gaan wij vroeg naar bed. We hebben de afgelopen nacht nauwelijks geslapen en Toine is nog steeds niet helemaal lekker en flink aan het hoesten.

Op zondag krijgen we een rondleiding door de omgeving van Richmond. Door het grote park met allemaal hertjes en langs de Thames met prachtig uitzicht. Tussendoor stoppen we in twee echte Engelse pubs voor een drankje en aan het eind van de middag voor ‘The Sunday Roast’ in een pub dichtbij hun huis. Het is een super gezellige dag in een echte Engelse sfeer, in een mooi deel van Londen 😃. Op maandag gaan wij terug naar de boot en zijn we wel toe aan een dagje rust. Toine blijft lekker op de boot en ik ga op aanraden van Marinthe en Sam met de metro nog even een kijkje nemen in Hyde Park.

Dinsdagmiddag en -avond krijgen we een prachtige rondleiding van Sam via the South Bank naar hartje Londen. ’s Avonds eten we in een supergoed Australisch restaurantje in Soho dat Marinthe heeft uitgezocht. Echt heel gezellig zo met ons vieren.
Op woensdagmiddag varen wij met ons tweetjes weer terug naar huis. Al wegvarend heb ik nog een call voor m’n werk en Toine daarna ook. Dat kan allemaal prima, zo met ons huis en thuiswerkplekken bij ons, maar is wel wat onrustig ☺️.  Marinthe en Sam blijven nog wat langer en vliegen in het weekend terug. De terugreis verloopt zeer rustig; er staat nauwelijks wind, dus we doen alles op de motor. Na 22 uur varen liggen we op donderdagmiddag weer in de verenigingshaven van Vlissingen en is Toine net op tijd terug voor een werksessie in Den Haag 😎. Op vrijdag varen we via de Westerschelde en kanaal van Hansweert terug naar Bruinisse. Precies op tijd terug voor het HRC event!

We kijken terug op een supergezellige maar ook wel wat drukke week waar alle logistiek naadloos past tussen alle werksessies in. Het gaat allemaal precies goed 😎😊☺️.