Herfst in en zeilen vanuit Bruinisse

Deze winter blijven we in Bruinisse liggen en dat bevalt tot nu toe erg goed. Het is er heerlijk rustig met veel ruimte om ons heen en de auto’s staan lekker dichtbij. De hele maand oktober is het weer zacht en staat de kuiptent nog niet op. Vanaf november nemen we de ‘winterstand’ aan met dubbele topramen en droogzakjes, regelmatig ‘s nachts de luchtontvochtiger aan en de kuiptent op. Met de fijne verwarming erbij is het erg comfortabel en gezellig aan boord.

De tijd vliegt voorbij met onze dochters op afstand in Azië. Zo één keer in de week bellen we elkaar via whatsapp meestal met beeld. Daarnaast volgen we hun avonturen op polarsteps en instagram. Zij vermaken zich zeer goed, maar wij gelukkig ook ☺️.

In oktober is er nog flink wat leven om ons heen in Bruinisse van booteigenaren die hun boot winterklaar maken. Vanaf december zijn we op een enkele overwinteraar op een ander steiger na meestal alleen. Nu in december voelt het wel wat kaal en eenzaam zonder veel sfeer. Maar dat maakt ons niet uit. We zijn doordeweeks hard aan het werk en genieten ‘s avonds van ons gezellige kleine ‘huisje’. Ook genieten we juist van de rust en de natuur om ons heen. In de weekenden zijn we vaak op pad en de komende drie weken tijdens de feestdagen zijn we bij onze dochters in Azië.

Het voordeel van liggen in Bruinisse is dat we makkelijk kunnen gaan zeilen. Dat doen we een paar keer. Medio oktober een zondag met Inge, Mark, Tess en Max (kleinzoon Teun) met vriendin. Een erg gezellig dagje. Eind okt en medio nov zeilen we met ons tweetjes zondags met mooi weer de Grevelingen op en liggen we de zondagnacht voor anker en varen we maandag weer terug na een dagje thuiswerken op het water. Het toppunt van vrijheid 😃.
Ook zeilen we op een mooie zonnige zaterdag eind november de Oosterschelde op naar Burghsluis. We zijn er de enige passant en eten heerlijk in het gezellig gevulde restaurant het Oliegeultje. Op zondag varen we terug, voor het eerst met de kuiptent op in koude wind en regen. Goed om dat een keer uitgeprobeerd te hebben; dat gaat best goed en is heerlijk comfortabel warm.

In de weekenden zijn we veel aan het wandelen. Ik nog steeds de even weken op vrijdag met Mieke nu op het Pelgrimpad. Maar ik krijg Toine ook steeds vaker mee in het weekend 😃. Ik heb Toine zelfs enthousiast gekregen voor een wandelvakantie in Schotland volgend voorjaar (West Highland Way, geïnspireerd door het boek van Rayon Winn). Dat maakt me zo blij 😊, en het is een goede reden om nu wat vaker samen een langere wandeling te maken ☺️.
Begin oktober met Harry en Anja, als we hen eindelijk eens een keer een weekend lang bezoeken in hun vakantiehuis in België. Heel gezellig, met mooi weer, prachtige natuur en heerlijk eten. Twee weken later met Inge en Mark in de buurt van Hellendoorn. Helaas gaat ons plan om als zusjes samen drie dagen Pieterpad te lopen in de omgeving van onze jeugd niet door, omdat Inge heel ongelukkig haar sleutelbeen heeft gebroken met hockey. Toch gaan we wel die kant op, bezoeken we onze oude buren Klaas en Ineke en eten we samen heerlijk bij de bistro in Enter. Op zondag lopen Toine en ik 22 km Pieterpad van Hellendoorn naar Holten, het eerste stuk met Inge en Mark erbij. Wederom in heerlijk zonnig herfstweer.

Het weekend in Burghsluis maken we op zondagochtend een wandeling van 3 uur in de duinbossen van Burgh Haamstede. In de regen en met de net nieuwe wandelschoenen van Toine. Die lopen erg goed! Sinterklaas slaan we dit jaar over, maar op zondag maken we wel met Inge en Mark een wandeling van 2,5 uur in de duinbossen van Noordwijkerhout en over het strand. Met warme chocolade melk en pepernoten toe. Op de terugweg naar Bruinisse halen we voor het eerst friet van Hetty’s. Smaakt erg goed 😎.
Het weekend erna vieren we onze trouwdag in Maastricht en maken we op zaterdag een leuke wandeling door het gebied van Maasmechelen en op zondag op de terugweg in de bossen en over de heide bij Leende. Komoot helpt heel goed bij het uitzoeken van al deze wandelingen 😃. Heerlijk om na drukke werkweken in het weekend te kunnen ontspannen in de natuur.

Culinair zit het ook wel goed. Naast dat we doordeweeks nog steeds enorm van Hellofresh maaltijden genieten hebben we begin november een fantastische lunch in Plan C (waar we eindelijk voor een deel de bonnen van Toine’s afscheid van Hulphond Nederland kunnen gebruiken 👌). De dag erna hebben we een heerlijke lunch en wijnproeverij bij Sailors Inn terwijl het buiten waait en regent. Half november hebben we een zeer geslaagd HRC lustrum Captains dinner in de SS Rotterdam met vooraf een interessante rondleiding op het schip. Begin december een gezellig diner met collega’s van mijn werk en partners. En tot slot vorige week een heerlijk diner in Château Neercanne voor onze trouwdag. De Airbnb was minder met hele slechte bedden, maar wel praktisch dichtbij en met een goede magnetron om de droogzakjes van de boot allemaal weer eens te drogen 😅.

Tussendoor zijn we af en toe met de tochtplanning bezig voor het eerste deel van het vertrek in april 2025. Erg leuk dat we Roel en Jacomine van de TARA eind okt ontmoeten (we eten bij hen 😃) vlak voordat zij weer terug gaan naar hun boot in Panama. Erg waardevol om ervaringen uit te wisselen.

Ook tekenen we het definitieve koopcontract van ons appartement. De bouw is in september gestart en zou volgend jaar september gereed moeten zijn. We rijden er af en toe langs om foto’s te maken. We denken stiekem wel eens ‘dit is voorlopig onze laatste winter aan boord’ (totdat we tijdens het reizen in koudere gebieden komen). De volgende twee winters gaan we in het appartement wonen.

Tussen dit alles door hebben we allebei hele drukke werkweken met flink wat hectiek bij Toine. Geen wonder dat de afgelopen maanden voorbij vliegen met onze dochters op afstand. Gelukkig kunnen we allebei ons werk goed afronden voor onze ‘uitgestelde zomervakantie’ naar Bangkok en Cambodja tijdens de feestdagen samen met ons gezin. Op naar een nieuw avontuur. Live is very good ☺️😊☺️😊.