Zomervakantie 2021 – westkust Zweden

We hebben een heerlijke vakantie van 11 dagen met onze dochters aan de westkust van Zweden. Wat hebben we een geluk met het weer 😃. Veel zon, regelmatig prima wind om korte stukjes te zeilen, bijna geen regen en geen harde wind. Dat is bij onze vrienden in het Kanaal in Frankrijk en België en ook in Nederland heel anders. Veel onstabieler met regelmatig een stevige bui en veel wind 😥.

Elke dag varen we rond het middaguur zo’n 15 nm naar de volgende mooie plek. Heel relaxed 😊. Ook weten we dat we tot 11 aug in dit gebied blijven omdat de meiden dan vanaf Gothenburg terug naar huis vliegen. Dus over eerder terugvaren vanwege een goed weergat hoeven we niet na te denken. Daardoor missen we echter wel op 2 dagen na een heel goed weergat voor de Duitse Bocht, maar daarover meer in het volgende bericht over de terugreis.

We liggen afwisselend 6 nachten voor anker in de prachtige natuur van de Zweedse scheren en 5 nachten in een haven van een leuk stadje met fantastische restaurantjes 😊. Wat kun je hier heerlijk eten!!!!

Het was even geleden dat we elkaar langer dan een weekend hebben gezien. Ook voor de meiden zelf was dat even geleden. De nadruk in deze vakantie ligt dan ook vooral op een gezellige tijd met elkaar doorbrengen met korte zeiltochten. Dat is erg goed gelukt 😊👌.

Op zaterdag 31 juli halen we ze op van het vliegveld in Gothenburg. We liggen in jachthaven Långendrag iets buiten het centrum. We waren gisteren met harde wind even gaan kijken bij de jachthaven Lilla Bommen in het centrum zelf, maar die lag helemaal vol en er was zeker geen plaats voor onze maat boot. We gaan heen met de tram naar het centrum en met een bus vanaf het centraal station naar het vliegveld. We lopen even wat rond bij het station in de buurt. Wat een drukte, dat zijn we niet meer gewend. Ook zijn we niet zo gecharmeerd van dit deel van Gothenburg met veel wegopbrekingen. Terug vanaf het vliegveld nemen we een taxi. Dat is met ons viertjes goedkoper en sneller. We zijn net op tijd om nog een hapje te kunnen eten in het restaurantje van de jachthaven. Het waait nog steeds behoorlijk en we liggen te schommelen in de box. Gezellig om beide dochters weer bij ons te hebben 😊.

De volgende dag varen we op de motor tegen de wind in de ingang van Gothenburg uit en daarna zeilen we heerlijk beschut naar het noorden met alleen de genua. Naar een mooie ankerplek ten oosten van Björko. Eline en ik maken een leuke wandeling over het eiland. ‘s Avonds eten we heerlijk van de Kamado Joe en tot laat in de avond kletsen we bij.

De tweede dag gaan we door naar het noorden. Er staat weinig wind, dus alles op de motor. Wel heel mooi tussen allerlei kleine eilandjes door en door Marstand heen. We willen graag naar het kleine eilandje Åstol net ten noorden van Marstrand, maar is daar plek voor ons? Ja, gelukkig wel. We liggen er heel mooi en genieten van het zonnige weer. ‘s Avonds gaan we uiteten bij de Rökeri, een heerlijk vis restaurantje.

De derde dag kunnen we goed zeilen weer verder naar het noorden buitenom met zelfs een groot stuk op de gennaker. We droppen het anker naast het eiland waar Gullholmen op ligt en maken in de middag een uitdagende wandeling op het eiland. Lekker klauteren en klimmen met mooi uitzicht. ‘s Avonds gebruiken we uiteraard de Kamado Joe weer 😋. Een top dagje!!!

De vierde dag gaan we door naar het noorden met lichte wind tegen en gooien we het anker neer in een rustige baai ten oosten van Smögen. Voor mij een iets te rustige en veilige baai (een ‘bejaarden’-baai 😉) voor dit type weer. Dus in de middag zoeken we een wat uitdagendere verlaten ankerplek tussen kleine eilandjes in dichter bij de kust. Een erg mooie plek!

De vijfde dag varen we door de scheren het laatste stuk naar het noorden naar de jachthaven van het stadje Fjällbacka. Ik weet dat vriendin Monique in de buurt kan zijn met haar gezin en die blijken hier precies vandaag ook te zijn. Ze komen even langs op de boot en we kletsen kort bij. ‘s Avonden eten we in een sjiek restaurantje uitgezocht door Toine. Wat aan de prijs, maar ook ontzettend lekker 😊☺️. Na het eten klimmen we de berg op met een prachtig zicht op het stadje en de haven met de ondergaande zon.

Wat gaan we doen? Nog een stukje noordelijker of een kort stukje naar de beschutte ankerbaai bij Fälkon waar we 14 jaar geleden ook zijn geweest met de Brandaan? Dat laatste, want dan kunnen we ook de finale van de hockey dames van de olympische spelen zien. We kijken overigens elke avond de samenvatting van een uurtje en ook af en toe een aflevering van ‘Meer dan goud’. In de middag zoeken we het plekje op waar ik 14 jaar geleden ook een foto van de meiden heb gemaakt. Wat vliegt de tijd 😊. Ook deze avond doet de Kamado Joe weer goed dienst, dit keer met de Candian beef.

De zevende dag zeilen we terug naar het zuiden nadat we eerst door de smalle Hamburgsund varen op de motor. Het is een lekkere zeiltocht met half tot hoge wind. Naar de beschutte ankerbaai bij Angholmen. Ons eerder aangeraden door de Royal Virgon, een Zweedse HR39 die ik via instagram ken. Een rustige avond in een leeg Zweeds rotsen landschap en een enkele zeehond die ons gedag komt zeggen.

De volgende dag gaan we door naar Fiskebäckskil. Tijdens de korte tocht regent het even maar daarna breekt de zon weer door. Fijn dat ik iedereen enthousiast krijg voor een pittige wandeling. Langs de kust naar Grundsund en door het bos weer terug. We zijn er allemaal moe van. ‘s Avonds gaan we uiteten in het voor ons bekend restaurantje. Wederom erg lekker en heel gezellig met goede gesprekken.

Het gaat wat harder waaien en we besluiten de meiden in Stenungsund van boord te laten gaan zodat we niet helemaal terug naar Gothenburg hoeven. Dat geeft ons de gelegenheid om nog een keer boven Orust langs te gaan. We ankeren bij Vindön; voorlopig de laatste keer in een omgeving dat een beetje als thuis is gaan voelen nu we hier 18 weken in de laatste 12 maanden hebben doorgebracht 😃☺️. Ook hier gaat Eline even zwemmen, zoals ze in de meeste baaien heeft gedaan. En Eline en ik beklimmen de heuvel van het eilandje naast de boot met mooi uitzicht op de baai.

De laatste dag maken we eerst een wandeling naar een een Zweeds Sommer Café door de rood-blauwe linten door het bos te volgen. Die wandeling heb ik ook de laatste dag vanuit Adams Boat Care gemaakt. Een leuk cafe in een mooie bloementuin waar we heerlijk lunchen (en meteen kunnen schuilen voor een stevige regenbui). Daarna varen we het laatste stukje naar Stenungsund en leggen aan in de Gastenhamn. Hier gaan de meiden de volgende dag van boord. Marinthe in de ochtend met de bus naar Gothenburg en de trein naar Stockholm. Daar is ze nog een paar dagen met Sam bij de zus van Sam. Hierboven op de foto de dagelijkse pose als ze bijkletst met Sam 😉. Eline in de middag met de trein naar Gothenburg en de bus naar het vliegveld om terug naar Nederland te vliegen. We kijken terug op een voor ons doen korte maar zeer geslaagde vakantie gezellig samen met onze dochters. Zij hebben weer eigen verplichtingen en wij gaan aan de terugweg naar Nederland beginnen.