Zomervakantie 2020 – deel 1 – Via Duitsland naar de Oostzee

De eindbestemming van de zomervakantie is begin dit jaar al bepaald door de afspraak met Adams Boat Care op 17 augustus in Henån (Zweden) voor de verbouwing van de bedden. Gelukkig gaan de grenzen van Denemarken op tijd open. Daardoor ligt een rondje door de zuidelijke Oostzee in vooral Denemarken het meest voor de hand om de twee weken samen met de meiden te doen. Zij gaan niet mee naar Zweden omdat ze 14 augustus weer thuis moeten zijn voor andere verplichtingen. Ook komen ze later omdat Eline nog een weekje zeilles geeft bij Aqua Vitesse en Marinthe tot eind juli bij Sailors Inn werkt.

Zo komt het dat we de eerste 9 dagen van de zomervakantie voor het eerst sinds de geboorte van de meiden weer met ons tweetjes op pad zijn met de boot. Een nacht doorvaren hebben we nog nooit zonder de meiden gedaan. Dat heeft ook z’n charme; kunnen we vast oefenen voor de komende jaren 😃.

We varen zo’n 400 nm vanuit Bruinisse via de Duitse Bocht en het Kielerkanaal naar Warnemünde in Noord-Duitsland. Daar zijn we gisteren aangekomen. De meiden komen hier vandaag met de trein naar toe. Hoe is het ons de afgelopen week vergaan?

We zwaaien de meiden uit en vertrekken aan het eind van de middag. Bye Bye Bru, dat kan wel eens even duren voordat we hier terugkomen. De sluis naar buiten is gelukkig rustig midden in deze drukke vakantieperiode, maar naar binnen voor en na onze schutting bomvol. Wat een gekkenhuis, er willen er veel naar de Grevelingen toe! We liggen helemaal alleen in de Krammersluizen 👍. Na een uurtje op de motor gaan we voor anker aan het eind van de Volkerak. Een rustig eerste avondje lekker in het zonnetje.

We dachten vroeg te vertrekken maar dat kan natuurlijk niet met een spitsstremming van de brug tot 10.00 uur. Ach, geeft niet, dan slapen we gewoon wat langer. Ook in deze sluis liggen we weer helemaal alleen en stipt om 10.00 uur gaat de brug open. Wat een service! Als we uitvaren komen we de Mariste tegen. We zeilen halve wind tot het begin van de Dordtsche Kil, vervolgens op de motor met stevige stroming de Oude Maas af richting Rotterdam. Er was even wat verwarring bij de Spijkenisse- en Botlek brug. Wat bot kregen we te horen dat we zowel op het blokkanaal van de Oude Maas moeten uitluisteren en ook de brug via een ander kanaal moeten oproepen. Dat kan toch niet tegelijkertijd 🤔. Hoe dan ook, de bruggen gaan snel open en bij het keren van het tij varen we het Scheur af (was de Nieuwe Waterweg, maar heet nu het Scheur kregen we wijselijk via de marifoon te horen) de Noordzee op naar het noorden. De zeilen kunnen op en hoog aan de wind (bft 3-4) met wederom stroming mee is IJmuiden goed te bezeilen. Dan slaan we Scheveningen maar gewoon over.

We vertrekken rond 9 uur voor de tocht van 215 nm door de Duitse Bocht naar de Elbe toe. Onze gewenste vertrektijd uit IJmuiden is bepalend voor de vertrektijd en geen uitgebreide berekening. Dat blijkt echter heel goed uit te pakken. Het is een optimale tocht. Tot ver op de Elbe kunnen we alles zeilen, met halve wind bft 3-4 … de wind draait netjes met ons mee 😃. We hebben heel lang stroming mee boven de Waddeneilanden en ook weer bij het opvaren van de Elbe helemaal tot Brunsbüttel. Dat ook nog vergezeld met een zonnetje … bijna nooit dat we de eerste week richting onze vakantiebestemming zoveel kunnen zeilen. De nachtwachten pakken we op als gebruikelijk. Op wacht is het goed uitkijken voor windparken en andere boten, maar daardoor vliegt de tijd.

Rond 15 uur kunnen we na kort wachten de sluis van Brunsbüttel aan het begin van het kanaal in om vervolgens vlak achter de sluis in de kleine jachthaven af te meren voor de nacht. Een mooie plek op enkele meters afstand van grote zeeschepen die met rochelende motoren de hele nacht de sluizen in- en uitvaren. We vieren onze voorspoedige tocht met een flesje rosé en lamsfilet met groentes van Joe Jr. Met oordopjes in heb ik geen enkele last van de langsvarende schepen en slaap ik 10 uur achter elkaar.

De dag door het kanaal schijnt het zonnetje en is er weinig wind. Het is een lang stuk motoren (50 nm) met af en toe een groot schip dat passeert. We varen even Rendsburg in met het idee daar te overnachten maar dat ziet er niet gezellig uit. Dan maar gewoon door, het kanaal uit naar Kiel. Als we bij de sluis van Holtenau aankomen kunnen we er meteen in. Daar komen we de Outbox weer tegen, een fel blauw gekleurde Van der Stad 38 met een leuk gezin aan boord. Die lagen in Brunsbüttel naast ons en ook in Kiel komen ze weer naast ons liggen. Op een prima plek met uitzicht over de Oostzee. Ook de Novatrix (HR 49) ligt in deze haven. Met Jaap en Marjolein aan boord die al 15 jaar op hun boot wonen. Ik had een paar maanden geleden al eens mailcontact met ze gehad om ervaringen over wonen op de boot uit te wisselen. Leuk om ze nu ook te ontmoeten!

We willen uiteten maar kunnen niet veel vinden. Dus eten we maar iets bij een eenvoudig tentje en besluiten we daarmee meteen om de komende periode vooral op de boot te eten als er toch geen leuke eettentjes zijn en ook i.v.m. corona. Na het eten komt de Outbox op de borrel. Huibrecht en Mandy hebben allebei in Maastricht gestudeerd en kennen iemand die in het huis van Marinthe heeft gewoond. Ook heeft Huibrecht met een vriend de noord-west passage meegezeild en dat boek blijk ik te hebben gelezen en aan boord te hebben. Hoe toevallig 😉.

We blijven een dagje in Kiel. In de ochtend komt de Novatrix ‘op de koffie’ (ze drinken net zoals ik alleen maar thee) en vertellen ons veel over wonen op de boot en zeilen in dit gebied. Ze geven een paar leuke tips van plekken waar we met de meiden heen kunnen. In de middag gaan we een stuk fietsen langs het kanaal en door Kiel. Wat een fijne fietsen zijn het toch.

Het blijft mooi weer als we de volgende dag de Kielerbocht uitvaren de Oostzee op nadat we nog even bij de Outbox hun boot van binnen hebben bekeken. Beetje te weinig wind om te zeilen dus we motoren de ca. 25 nm naar Orth op het eiland Fehmarn. Orth is een gezellig kleine jachthaven die ons doet denken aan Zierikzee in de omgeving van de Waddeneilanden. Tot laat in de avond zitten we buiten met op de achtergrond gezellige en relaxte muziek vanuit het café naast ons op de kant.

De volgende dag regent het flink tot begin van de middag. We rommelen wat op de boot en proberen de wasmachine uit met het drogen in de badkamer voor met de luchtontvochtiger aan. Gaat dit werken of gaan we toch voor een was-droog combinatie van AEG in de kast waar nu de zeilkleding hangt?

In de middag maak ik een stevige fietstocht van zo’n 30 km over de westkant van het eiland en kiest Toine voor klussen aan de boot. Mooie omgeving! Eenmaal terug in de haven na het eten van een lekker vers ijsje hebben we het idee om vast uit te proberen of we onder de brug van de Fehmarn Sund door kunnen. Die is rond de 22 meter en wij hebben 22,5 m nodig. Als we daar niet onderdoor kunnen is het zeker 20 nm omvaren om Fehmarn heen. We zien op de pijler van de brug dat er bijna 23 m ruimte is en varen heel langzaam op de brug af. Gaat dat echt lukken? Tot vlakbij denken we van niet, maar dan toch net, met niet meer dan 30 cm over is onze inschatting 😊. We varen nog een stukje door en gooien het anker neer voor het strand bij Grossenbode. Een typische Duitse badplaats met van die typisch Duitse strandstoelen op het strand.

De laatste dag naar Warnemünde varen we 33 nm even hoog aan de wind en daarna op de motor. Vanaf nu zitten we in het deel van Duitsland dat voormalig Oost-Duitsland was. De stadshaven in Warnemünde zelf is heel druk met veel lawaai van een bouwplaats ernaast. Dan maar door naar de grote nieuwe jachthaven aan de oostkant. Daar liggen we prima tussen palen in en ook vlakbij het station waar de meiden aankomen. Alleen even een stukje met de ferrie, maar die gaat elke 10 min.

Hier liggen we nu een dagje op de meiden te wachten. Die zitten luxe in de trein, 1e klas in een eigen coupé. Wanneer we weer verder gaan is even de vraag. De komende twee dagen gaat het hard waaien. We dachten eerst vanavond nog de 24 nm naar Gedser in Denemarken te ondernemen maar besluiten vanmorgen om dat niet te doen. Het moet wel relaxed blijven.

Wat merken we van corona? Gelukkig niet zo heel veel. Opvallend zijn de vier cruiseschepen die zomaar voor anker liggen voor Scheveningen. We eten wat vaker aan boord, maar dat kan ook met Duitsland te maken hebben 😉. En we zien meer mensen met mondkapjes, maar over het algemeen in een relaxte sfeer. We zijn benieuwd hoe dit in Denemarken gaat zijn. Zo op vakantie met eigen boot en zelf kunnen bepalen wat je op het land doet in welke drukte geeft ons een veilig gevoel 😊.