Zuid-Bretagne

De zuidkust van Bretagne is een prachtig zeilgebied. Voor een zomervakantie al op redelijke afstand van Nederland waardoor we niet veel nederlandse boten meer zien. Het gebied dat we eigenlijk vorig jaar wilden doen, dus best leuk om dat na alsnog te zien. Vanuit Brest varen we in een kort tochtje naar Camaret. Dit is een mooie ‘springplank’-haven voor de oversteek naar Spanje. Maar we hebben alle tijd, dus we besluiten nog een stuk van de zuid-Bretonse kust te gaan verkennen.

Zo komen we na een lange dag varen in Guilvinec aan. Een heel mooi bretons vissersdorp waar wij als enige bezoeker liggen. Op de weg er naar toe zien we dolfijnen. Een stuk of 8 die ongeveer 2 minuten om de boot zwemmen en daarna weer verdwenen zijn. Wel een prachtig gezicht hoor! Ook doen we een poging om een vis te vangen met de hengel die we van Raymond en Angela hebben gekregen. Zonder succes; waarschijnlijk is het loodje te licht voor onze snelheid. In Guilnivec kopen we in een hele grote viswinkel een zwaarder loodje. De volgende keer beter!

Na Guilnivec bezoeken we achtereenvolgens Benodet, de rivier Belon en Lorient op 2 á 3 uren varen afstand van elkaar. Benodet is een sjieke badplaats aan de monding van een rivier. De jachthaven ligt op de rivier en daar stroomt het zo’n 4 knopen bij het hoogtepunt van het tij en dan valt het niet mee om aan te leggen. Wij ondervinden geen problemen (omdat de stroming juist van de steiger af staat en de wind er naar toe), maar een paar uur later krijgen we nederlandse buren die op een haar na onze boot missen en vlak voor ons tegen de steiger aan knallen met stroming mee. Het zijn erg aardige mensen en de volgende ochtend worden we op de koffie uitgenodigd. Dan is het ook was-tijd en doe ik voor het eerst in mijn leven de was bij een wasserette. Wat een tijdrovend projectje en het is niet eens echt schoon geworden. Volgende keer maar ander wasmiddel gebruiken en heter wassen.

De rivier Belon is een prachtige plek. Tussen twee boeien op de rivier, midden in de natuur met een klein dorpje dat beroemd is om z’n oesters. Ze smaken inderdaad heerlijk!
Vanuit Belon trekken we ook nog een dagje met Dennis en Marja op. We worden ’s morgens opgehaald (met een tweede auto van Marja’s broer) en verkennen de bretonse binnenlanden. Bij Roche du Diables klauteren we over grote rotsen midden in de rivier en raken we bijna Gwen’s schoen kwijt nadat Toine deze per ongeluk in het water laat vallen. Gelukkig blijft ‘ie achter een steen hangen en kan Dennis ‘m daarna pakken. ’s Middags zijn we bij de caravan, leuk dat we die na al die jaren ook eens zien en ’s avonds een heerlijke bbq op alternatieve wijze (zie foto’s). Een heel gezellige dag en prima verzorgd! Nu dus pas echt afscheid genomen voor het komende jaar.

Ondertussen hebben we regelmatig contact met de Valentijn en weten we dat zij onderweg zijn naar Bretagne zodat we samen de oversteek naar Spanje kunnen maken. Zoals het weer er nu uit ziet zullen we morgen vertrekken en na ruim 60 uur varen in de loop van donderdag in La Cornuna, Spanje aankomen.