We varen de komende maanden de Vikingen achterna langs de zogenaamde ‘Vikingroute’ 🧔♂️🪓⚔️🤗.
De Vikingroute verwijst naar de oude vaarroutes die de Vikingen tussen ongeveer 800 en 1100 bevaarden. Met hun snelle langschepen voeren ze vanuit Noorwegen via Shetland, Faeröer, IJsland en Groenland naar Canada New Foundland. De naam is een eerbetoon aan deze stoere zeevaarders. Hun schepen waren verrassend snel voor die tijd, zo’n 5-10 knopen onder zeil en soms wel 15 knopen of meer onder gunstige omstandigheden.
Deze reizen hebben blijvende sporen achtergelaten op genetische, taalkundig en politiek gebied. Met veel verwantschap tussen al deze gebieden. Er zijn nog veel sporen te vinden op de eilanden. Zoals op Shetland resten van oude Vikinghuizen. Ook zijn er resten van de Noorse taal te vinden bijv in benamingen van dorpjes.
Het eerste deel van de Vikingroute varen we in 31 uur vanuit Bergen in Noorwegen naar Shetland (zo’n 200 nm). De kop is eraf en dat voelt goed 😊👌.
We vertrekken om 9.30 uur door de brug van de jachthaven nadat Eline ons nog even is komen uitzwaaien, en tanken in Hjellestadt een deel van de dieseltank vol omdat die bijna leeg is. Maar niet teveel want de diesel is op Shetland veel goedkoper en dat maakt nogal uit met onze 850 liter tank.
Om 13.30 uur varen we de zee op met rif 1 in groot en genua, halve wind (bft 4-5). We komen al snel in een behoorlijke deining terecht en dat is eerlijk gezegd wel weer even wennen na al dat beschutte water in Noorwegen 😅. Er trekt het laatste deel van een kou/warmte frontje over en dat geeft een paar uur lang regen en wat hardere wind. We gaan terug naar rif 2 in groot en de kotter en dan is het goed te doen. Het is niet zozeer de hoogte van de golven, maar het zijn twee golfstromen door elkaar die het een onrustige zee maakt en daardoor voelt het alsof we in een wasmachine zitten en door elkaar worden geschud, aldus Toine 🥹.
Precies zoals voorspeld wordt het om 20.30 uur weer droog (en zelfs zonnig) en zakt de wind behoorlijk in. De rest van de avond en nacht varen we op de motor met weinig wind maar nog wel met een flinke deining. Pas de volgende ochtend wordt de zee vlakker, als ook de wind helemaal wegvalt. We varen heerlijk in het zonnetje op de motor door naar Lerwick (de hoofdstad van Shetland) waar we rond 17 uur lokale tijd aankomen. We meren af, gaan lekker uiteten (met normale prijzen 🤗) en kruipen vroeg ons bed in. Zo, mooi op tijd binnen voor de stormdepressie met harde noordenwind die de komende twee dagen over komt 💨😊😃.




De volgende ochtend worden we vroeg wakker doordat er flinke golven in de noordhaven staan. Het was er gisteravond zo rustig; nou nu helemaal niet meer. De golven klappen op de zijkant en laten de boot flink bewegen. We denken niet lang na en starten de motor om naar de zuidhaven te varen. Toine vaart heel knap weg van het krappe lagerwal plekje tussen twee boten in. In de zuidhaven kunnen we dubbel liggen aan een Britse zeilboot met vriendelijke mensen. Dat ligt een stuk beter 😃 en hadden we natuurlijk gisteravond al meteen moeten doen 🤔.
Na het ontbijt brengen we eerst een bezoek aan het havenkantoor om te betalen. Ze hebben hier weer havenmeesters en menselijk contact; dat hebben we in Noorwegen een jaar lang niet gehad 😉. Daarna brengen we een bezoek aan het zeer informatieve en goed opgezette Shetland Museum. We leren dat:
- 4.000 jaar geleden de eerste mensen op Shetland woonden in deels ondergrondse hutten gemaakt van stenen (op Shetland groeien geen bomen),
- er een bijzondere geologische geschiedenis is (eerst lag Shetland onder de evenaar en pas later op 60° noorderbreedte),
- er veel vogels, otters en walvissen zijn,
- de Vikingen een belangrijke invloed hebben gehad,
- er sinds 1967 olie is gevonden en dat de olieraffinaderij zo eco-vriendelijk mogelijk is neergezet (zonder impact op de bijzondere natuur),
- Shetland tegenwoordig veel investeert in groene energie vooral met windmolens (het waait hier genoeg, zo’n 60 dagen per jaar stormt het)
- resten van deze 4.000 jaar geschiedenis overal op de eilanden te vinden zijn.
In de middag maken we een wandeling rondom Lerwick en regelen een huurauto voor de volgende dag. ‘s Avonds kijken we de Britse moordserie ‘Shetland’; heel toepasselijk en heel leuk dat we de omgeving herkennen.












We staan weer ‘vroeg’ op om de auto op te halen en rijden vervolgens eerst naar de zuidpunt van het hoofdeiland langs het vliegveld (en deels over de start/landingsbaan) naar de mooie vuurtoren op Sumburgh Head. Ook dit is weer heel informatief opgezet met uitleg over het leven van de vuurtoren wachters om het licht brandende te houden in het donker en een harde misthorn te luiden bij mist. Een heel ander leven toen dan nu met alle moderne navigatiemiddelen 👌.
De volgende stop is Jarlshof, een goed bewaarde archeologische site met resten van woningen vanuit verschillende tijdperken gedurende 4.000 jaar, inclusief ronde stenen ruïnes vanuit de steentijd (3000 v Chr) en een rechthoekig Vikinghuis (1.000 jaar n Chr). Heel indrukwekkend om te zien!
Na de lunch bij een hoteletje rijden we naar de noordwest kant van het hoofdeiland. Inmiddels regent het en het waait ook nog steeds behoorlijk. Zeker op de zwarte hoge rotsen van Eshaness, waar we bijna omver worden geblazen 😅, maar wat een indrukwekkend gezicht 😃. Op de terugweg rijden we nog even langs de olieraffinaderij (Sollum Voe) en halen we tassen vol met boodschappen bij de Tesco in Lerwick met de Tesco-kaart van Marinthe. De diepvries zit weer vol met vlees en vis, houdbare spullen zijn voor 3-4 maanden aangevuld en ook hebben we weer eens wat flessen wijn voor een normale prijs kunnen kopen. We beseffen opnieuw hoe duur de boodschappen in Noorwegen zijn … 🤔.
Opnieuw staan we vroeg op omdat de buurman om 7 uur wil vertrekken voor de oversteek naar Noorwegen. Mooi op tijd voor de workout met Kahrin (7.45 – 8.45 uur, nu met de UK tijd een uurtje vroeger). De wind is lekker gaan liggen. We tanken de dieseltank vol (voor de helft van de prijs in Noorwegen 🤗) en zeilen een uurtje naar de beschutte ankerplek Aith Voe ten noorden van het eilandje Bressay. Fijn om hier na alle eerste indrukken en de onrust door de harde wind tot rust te kunnen komen; geheel stil liggend met geen golven en nauwelijks wind 😊. Alhoewel op dit eiland wel een moord is gepleegd in de eerste aflevering van de Shetland serie 🤭.








We trekken door naar het noorden, 1,5 uur zeilend op de genua, naar de vissershaven Symbister op het eilandje Walsay. Op zich geen verkeerde plek maar het voelt toch niet helemaal goed met springtij en een verval van 2 meter aan een kade met autobanden. Met de kans dat het houten fenderboard (plank tussen stootwillen en autobanden) bij laag water onder de onderste autoband komt vast te zitten. Ook is er flink wat lawaai in deze nog actieve vissershaven. Dus we vertrekken na drie uurtjes weer naar de ankerbaai bij de kleine haven van Vidlin 6 nm verderop. Daar ligt het heerlijk rustig 😃. Onderweg bellen we met Pieter en Eline. Dat het leven heel anders kan lopen beseffen we weer even goed; Pieter met een zware hernia en Eline waar net borstkanker is geconstateerd 🥲. Heel knap dat ze beiden zo optimistisch in het leven staan 👍👍. Ook bereikte ons het vreselijke nieuws dat een mede-bewoner van ons appartementencomplex in Eindhoven heel plotseling is overleden 😓. Zo vanzelfsprekend is het kunnen reizen zoals wij doen niet, dus ‘pluk de dag’ ……
De volgende dag is het heerlijk zonnig weer. We zeilen 2 uurtjes verder naar het noorden naar de beschutte baai Burra Voe. Het stroomt hier flink tussen de eilanden en even komen we in een flinke stroomrafeling terecht waarbij we zo moeten sturen dat we bijna dwars varen om de goede richting in te kunnen gaan. Burra Voe heeft een smalle ingang en een heel klein haventje. Daar zijn wij te groot voor, maar we kunnen aan het einde van de baai prima ankeren.
We maken een mooie wandeling over de kliffen en zitten daarna heerlijk buiten in het zonnetje. Zo kan het weer hier dus ook zijn ☀️😃. Toine is helemaal blij dat het best wat klimmen is maar niet zo steil als de bergen in Noorwegen 😎.

Hoe anders is het weer een dag later met harde wind (bft 6-8). We blijven een dagje liggen en we vermaken ons binnen goed, al zwierend achter het anker. Toine verdiept zich in alternatieve kaarten voor Faeröer en Groenland via OpenCPN (want in die gebieden heeft SavvyNavvy geen dekking). Ook zoekt hij diverse zaken uit voor het kunnen verkrijgen van weer- en ijsinformatie via Iridium Go mocht Starlink het niet doen. Dit als back-up voor onze reis vanuit IJsland via Groenland naar Canada. Ook repareert Toine de lader van onze Dyson stofzuiger 👌. Ik verdiep me in de cruisinginformatie voor de Faeröer. Ook heb ik een bericht geschreven op onze website over Tips westkust Noorwegen, vanuit onze ervaring van de afgelopen 13 maanden 😊.
Wat gaan we doen? We houden het weer voor vertrek naar de Faeröer al even in de gaten. We zien een heel goed weervenster voor morgen en overmorgen (do/vr 21/22 mei) die we moeilijk kunnen weerstaan. Gaan we of blijven we nog wat langer op Shetland? We hebben hier per slot van rekening nog niet alles gezien. Maar het goede weervenster lonkt en voor de periode daarna ziet het er nou niet direct gunstig uit met een treintje aan lage druk gebieden dat er de komende 1,5 week aankomt.
Bovendien hebben we liever wat meer tijd op Faeröer in plaats van (te) lang op Shetland. Ook hebben we al een goede indruk van Shetland gekregen doordat we een dagje met de auto hebben rondgereden. Tja, zeilen is keuzes maken en in dit geval kiezen we liever voor een goed weervenster naar Faeröer in plaats van nog meer zien van de noordelijke eilanden van Shetland ☺️😃.




We blijven nog een dagje liggen en bereiden ons voor op de oversteek. Nog wat verder naar het noorden heeft weinig zin omdat we vanwege de stroming pas laat in de middag kunnen vertrekken. Ook kunnen we prima vanuit hier door de Yell Sund naar Faeröer. Ik maak alvast een ontbijtcake en macaroni voor het avondeten onderweg (dat was ik vanuit Noorwegen vergeten van te voren te maken en dat was toen welkom geweest 😂). We gaan nog even met de bijboot naar de kant voor een korte wandeling naar het dorpje met een leuk klein museum en een tearoom. We zijn er klaar voor … het plan is om morgenochtend 7 uur te vertrekken en dan verwachten we in ca 27 uur naar het zuid eiland van de Faeröer te kunnen zeilen met bft 3-5 halve wind ⛵️🤗👍. We gaan het beleven of de weervoorspellingen daadwerkelijk uitkomen of toch suggesties bleken te zijn 😉.


Wat een mooie ruige natuur!