Een rollercoaster aan gebeurtenissen in een eerst koud/nat en later heet voorjaar

Als ik voorjaar 2023 in Bruinisse in één zin zou omschrijven dan is ‘het een eerst koud/nat en later heet voorjaar met een rollercoaster aan gebeurtenissen’😊☺️. Met als hoogtepunt het wandelen van de West Highland Way in Schotland en het weerzien met Eline en Jonas 🥰. Daarnaast samen zijn met Marinthe en Sam, zeilen met familie en vrienden, mooie verbeteringen aan de boot, jaarlijks bootonderhoud en ons werk (met de nodige hectiek, vooral bij Toine).

Het eerste weekend in april maken we op zaterdag een flinke wandeling in de buurt van Nijmegen en gaan daarna bij Wim op bezoek waar Pieter met de boys ook is. Het is een hele natte dag; een goede test voor het (niet) waterdicht zijn van onze wandelkleding (voordat we eind mei/begin juni de West Highland Way in Schotland gaan lopen) 🥲. Op zondag gaan we bij Maaike en Peter op bezoek in Utrecht. Van Maaike krijgen we de tip om wandelstokken te gaan gebruiken. Daar zijn we haar weken later in Schotland enorm dankbaar voor ☺️.

Het tweede weekend (Pasen) gaan we voor het eerst zeilen. Heel maart was te koud en nat. Gezellig met de NoDoubt naar Burghsluis. De Calanche komt met de auto ook een avondje borrelen en eten. Het is prima weer voor wat bootonderhoud zoals het teakdek met boracol insmeren, het witte polyester in de kuip poetsen, lijnen wassen en de haal-lijn van het grootzeil goed in de giek doen. Die bleek niet goed door de lus in de giek te zitten waardoor de lijn op één plaats een flinke slijtplek heeft. Een verborgen probleem; goed dat we daar nu achter komen, want als we 2e paasdag terugzeilen naar Bru blijkt de lijn tijdens het uitrollen van het grootzeil op te stroppen bij die slijtplek waardoor het uitrollen van het zeil niet lukt. Dan maar alleen op de genua terug en meteen een nieuwe lijn bij Visser bestellen.

Het derde weekend komen Lian en Q op zaterdagmorgen op de koffie. Een kort maar krachtig bezoekje; we zijn weer bijgepraat 😊. Zaterdagavond liggen we heerlijk met ons tweetjes voor anker bij Stampersplaat en op zondagmiddag komen Alex en Brigitte borrelen en eten als ze toch in Bru zijn voor familiebezoek. We liggen de hele week daarna andersom in onze box omdat de timmermannen van Nova de voeten van de
davits gaan monteren. Dat is een hele rare gewaarwording, we zijn er een beetje van de leg door en slapen minder goed. Toine maakt op vrijdag het monteren van de davits af en legt meteen daarna de boot weer goed in de box 😅. We zijn weer happy en zeker ook met het resultaat 😊☺️.

Die vrijdag wandel ik met Mieke voor het eerst 25 km! Erg gezellig en leuk om te doen, maar best vermoeiend hoor! We maken het plan om een keer met een wandelmarathon mee te gaan doen 🚶‍♀️🚶‍♀️. Op zaterdag komen Jeske en Erik een middagje golfen en daarna eten we bij Sailors Inn. Ook met hen zijn we zo weer gezellig bijgepraat. Op zondag maakt Toine de elektrische installatie van de davits af. Het is toch geen lekker weer om te zeilen.

Het lange Koningsdag weekend gaan we eerst op donderdag zo’n 20 km wandelen in de buurt van Bergen op Zoom. Eenmaal terug borrelen en eten we gezellig met de Calanche. Op vrijdagavond komen Marinthe en Sam en gaan we heerlijk relaxed voor anker bij Stampersplaat. Om tot slot op zondag gezellig met Inge, Mark, Tess en Merel te zeilen (beter gezegd dobberen) en BBQ’en. Wederom een zeer geslaagd weekend.

Het eerste weekend van mei brengen we vooral voor anker door bij Mosselbank samen met de Calanche. Wat fijn dat zij ook weer in het water liggen en de nieuwe boegschroef het goed doet. Op zaterdag gaan we even heen en weer naar Oost-Brabant voor de bruiloft van m’n baas en rijden daarna langs het appartement in Eindhoven. De bouw schiet al aardig op; ergens in het najaar zouden we erin moeten kunnen trekken.

Het tweede weekend van mei trekken we gezellig met de Summertjes en de Poppedien op. We liggen bij Middelplaat en maken op zaterdag een wandeling van 10 km heen en terug naar een strandtent en op zondag wandel ik samen met Madeleine, Corinne en Peter. Zij zijn fanatiek met de sportschool en krachttraining bezig. Ik ben inmiddels ook al een paar weken met kracht- en spieroefeningen voor lange afstand wandelen bezig. Wat zijn we toch goed bezig, dat voelt goed 😉👌😎.

Het derde weekend (Hemelvaart) gaan we met de NoDoubt naar Zierikzee en Wemeldinge. We kunnen alle dagen lekker zeilen ⛵️👍. Op zondag rijden we langs de opslag in Breda om alle dozen van Eline mee naar Maastricht te nemen, ‘welkom thuis’ slingers op te hangen en een mandje met Nederlands feel-good food neer te zetten. Eline en Jonas komen over twee weken thuis (precies als wij een weekje in Schotland zijn), dus dan maar zo 😅. We gaan met Marinthe en Sam wandelen in de buurt van Valkenburg (onze laatste training) en daarna uiteten op een terrasje aan de Maas. Heel gezellig 😊.

Tot hier zijn de weekenden gezellig gevuld met voldoende tijd voor ons zelf, ook door de weeks. De komende weken zijn wat meer gevuld, vandaar het rollercoaster gevoel.

Op donderdag 25 mei gaan we met Claude en Jeanette naar Bruce Springsteen in de Arena. Zij zijn enorme Bruce fans en hebben twee extra kaartjes. Wij gaan graag mee; met veel energie en plezier staat de 73-jarige Bruce bijna 3 uur te spelen. Wat een goed optreden!!!
Op vrijdag brengen we de boot naar Van Ast, die gaat tijdens ons weekje Schotland de kant op voor het jaarlijkse onderhoud. Op zaterdag vliegen we naar Glasgow en vervolgens lopen we in 7 dagen ruim 160 km van Milgnavie naar Fort-William door een prachtig Schots landschap in mooi zonnig weer 😊😎👍. Wat een fantastische belevenis! We zijn enorm trots op ons zelf, want dit is voor ons beiden de meest uitdagende fysieke inspanning ooit. Het gaat heel goed, zonder blaren en andere ongemakken. Elke avond zijn we flink moe, maar de volgende dag altijd weer uitgerust voor de volgende etappe. Dat we met stokken lopen helpt enorm, vooral bij het klimmen en dalen.

Ondertussen zijn Eline en Jonas weer veilig en wel in Nederland aangekomen. Eline komt ons ophalen van Schiphol en gaat gezellig een paar dagen mee naar de boot. Wat fijn om elkaar weer te zien, knuffelen en f2f te kunnen spreken 🥰.

Op maandagochtend gaat de boot weer te water (als Eline en ik er nog opzitten). Daarna varen we samen naar Den Osse naar Van Dijke voor het onderhoud van de motor. Dat wordt uiteindelijk een zeer noodzakelijke en grondige onderhoudsbeurt. Eline en ik rijden naar Inge en Mark in Wilnis om met hen naar het concert van Peter Gabriel te gaan in de Ziggodoom. Toine is druk aan het werk en heeft ‘s avonds een teamsessie. Ook Peter Gabriel geeft als 73-jarige een fantastisch concert met mooie ook veel nieuwere nummers en veel bijzondere effecten op en rond het podium. Echt genieten. Laat in de avond rijden Eline en ik naar Tilburg en slapen daar in een hotel. Ik ga de volgende ochtend werken en Eline spreekt met Aemke af in de stad. In de middag rijden we weer terug naar Den Osse en gaan gezellig uiteten met ons drietjes. We zijn weer aardig bijgepraat 🥰.
Op woensdag gaat Eline weer naar Maastricht en varen wij de boot weer terug naar Bru; fijn om gewoon weer op onze eigen plek te liggen.

Het tweede weekend in juni liggen we van vrijdag op zaterdag voor anker bij Veermansplaat. We besluiten dan om op zoek te gaan naar een nieuwe bijboot met een vaste bodem, want de huidige bijboot hangt niet goed genoeg vast aan de davits. Als de volgende morgen de Summertjes even naast ons komen liggen en Charley ons precies kan vertellen wat de beste bijboot voor ons is, is de keuze in gedachten al snel gemaakt 😎. Zaterdagavond gaan we met ons zessen uiteten bij de jappie in Utrecht. We zijn voor het eerst sinds een jaar weer met ons zessen bij elkaar 🥰🥰. Het is een heel warm weekend en we zitten bijna alleen in het restaurant, helemaal goed👍. Eline en Jonas gaan mee naar de boot om een dagje voor anker te zwemmen. Toine vliegt naar Las Vegas voor het Pega congres. Zonder Toine de box uit- en invaren en ankeren gaat gelukkig heel goed ☺️.

Tijdens de dagen in Las Vegas zoekt Toine uit waar hij de bijboot kan kopen. Dat kan donderochtend op de weg tussen Schiphol en zijn werk in Den Haag. En zo hangt er op donderdagavond een mooie nieuwe Highfield bijboot onder de davits. Op
vrijdagmiddag komen de meiden al naar de boot en zijn we voor het eerst in een jaar weer eens met ons viertjes. We liggen voor anker bij Mosselbank en praten tot laat in de avond. Het elkaar zien en bijkletsen is belangrijker dan de nieuwe bijboot, die wacht maar tot morgen 😉.

Het weekend gaan we samen met 15 andere HR boten van de Hallberg-Rassy Connectie naar Zierikzee. Ook dit is weer een heel warm weekend. Er staat te weinig wind om te zeilen en zo kunnen we mooi voor anker op de Oosterschelde voorbij Zierikzee samen met de Summertjes om te zwemmen en de bijboot uit te proberen. Aan het eind van de middag liggen we met 16 boten in Zierikzee en de SeaQuest ligt gezusterlijk naast drie andere HR48’s. We hebben een gezellige steigerborrel en 3-gangen diner op een eigen terras bij de Proeverij. Erg leuk en gezellig, ook voor de meiden omdat de kids van de Summertjes en de NoMad er ook bij zijn. Op zondag varen we weer terug naar Bru en sluiten af met een BBQ bij Mosselbank met de Summertjes. Een heel geslaagd weekend.

Zo vliegt het voorjaar voorbij. Het is fijn om de beide dochters de komende maanden weer dichter in de buurt te hebben. Ze gaan zelfs 2,5 week mee op zomervakantie 🥰🥰.