Weer op de SeaQuest!

Yessss … precies 6 weken nadat Toine de boot aan de PYD-crew geeft en iets meer dan 11 weken nadat we de boot bij jachtservice Van Swaaij achterlaten zitten we met ons viertjes weer op eigen boot. Een hele mijlpaal die langzamerhand tot ons door begint te dringen !!!! We liggen nu heerlijk voor anker in het mooie blauwe water in de baai van St George met twee dagen de tijd de boot in te richten en de tocht naar Florida voor te bereiden. Die tijd hebben we ook echt wel even nodig om het weer helemaal onze eigen boot te maken. En alvast een beetje in te slingeren … dat lukt vandaag goed achter een zwierend anker met harde wind 😉.

De crew heeft er 6 weken op gewoond en veel spullen liggen op een andere plaats. Regelmatig is het zoeken naar bijv. borden of het bakje met theezakjes. Het is overal heel mooi schoon en alles is netjes gepoetst, zelfs kleine details zoals de badkamer kranen en de theeketel glimmen volop. Top hoe ze dat hebben gedaan; de SeaQuest is nog nooit zo schoon geweest. Schipper Chris is heel ervaren en heeft zo zijn eigen gewoontes en inrichting van een boot … leuk om te zien en een paar dingen neemt Mira over, vooral in hoe de keuken is ingericht. Wat een enorme hoeveelheid voedsel ligt er nog aan boord. Prima te gebruiken de komende week. Dus echt boodschappen hoeven we niet meer te doen.

Het voelt heel vertrouwd om hier weer te zijn, het is als ’thuiskomen’. Maar ook wel met wat gezonde spanning gepaard voor de komende oversteek naar Florida en weer een eerste nacht doorvaren na ons nachtelijke ongeluk. We vertrekken morgenochtend voor een tocht van 6 dagen via de zuidkant van de Abacos (Bahama’s) en dan pal west naar Fort Lauderdale. Dat is voor Deerfield Beach de dichtstbijzijnde Port of Entry, een paar mijl onder Deerfield Beach.

Maar eerst terug naar de afgelopen week … we hebben nog twee fantastische dagen in NYC. De eerste dag met in de ochtend flink wat regen en daarom gaan we naar het Metropolitan Museum of Art en zien daar mooie dingen. Flink wat schilderijen van nederlandse meesters. Dan met de metro naar Chinatown voor een heerlijke lunch. Inmiddels is het droog geworden en de rest van de middag brengen we door bij het 9/11 Memorial op de plek van de oude Twintowers met watervallen die in het midden in een oneindig diep gat verdwijnen, en in het 9/11 Museum. Heel erg indrukwekkend en flink wat stof om met elkaar over te praten. ’s Avonds eten we japans bij de Beni Hana (voor collega’s van Toine een bekend restaurant 😎). Het zit er helemaal vol, een lekkere drukte met veel verschillende nationaliteiten. Tot besluit gaan we naar ‘The Top of the Rocks’ (68ste verdieping van the RCA buiding) met een mooi uitzicht op Manhattan en NY met veel lampjes 🌃.

De tweede dag in de ochtend wat winkelen en na ruim een uur wachttijd naar de 86ste verdieping van het Empire State Building. Opnieuw een heel mooi uitzicht en nu in daglicht. Met rammelende magen gaan we snel weer naar beneden en lunchen we in een tentje waar 5 TV’s staan met verschillende voetbalwedstrijden voor de WK kwalificatie, waaronder ook Nederland tegen Zweden 😅. Daarna met de metro naar Battery Park, lekker wat zitten in de zon met uitzicht op het vrijheidsbeeld. Super makkelijk die metro, we zijn zo weer terug in ons hotel! En tot slot ’s avonds van ons NY avontuur naar The Lion King (op Broadway), een langgekoesterde wens van de meiden. Wat een super mooie musical! Ook al zo indrukwekkend.

NY is super gaaf, maar we zijn ook heel blij om weer terug te kunnen naar het relaxte Bermuda. We zijn doodop na 4 dagen veel wandelen, metro in en uit, veel dingen zien en doen en met altijd mensen en geluid om ons heen. We relaxen in het zwembad en ondertussen kunnen we de SeaQuest al op Marine Traffic zien en aan de hand van hun snelheid goed uitrekenen hoe laat ze de volgende morgen aankomen. Vroeg in de ochtend checken we het opnieuw en daardoor weten we precies hoe laat we weg moeten lopen …. op de heuvel van St George zien we in de verte de mast en even later de SeaQuest de baai indraaien. We lopen snel naar de Immigration Dock en helpen met aanleggen en inklaren. Heel goed om de boot met crew in levende lijve te zien !!!! Aardige lui en we krijgen thee en koffie aangeboden op onze eigen boot 😉.

De rest van de dag is de crew heel hard aan het werk om alles schoon te maken (van binnen en buiten), diesel en water te tanken. Toine is veel aan boord om alvast te bekijken wat hij moet doen om de GPS en de autopilot te maken. Ik kom regelmatig kijken. De meiden liggen vooral in het zwembad. Voor ons goed om te zien wie de drie mannen zijn die zolang op onze boot hebben gezeten en een beeld te krijgen hoe ze hebben geleefd. Chris vertelt veel en we mogen alles vragen en overal inzicht in krijgen. Maar natuurlijk overheerst bij ons het gevoel dat we zo snel mogelijk zelf de boot op willen. De mannen blijven nog een nacht aan boord voor anker en hebben de volgende ochtend nog nodig om alles af te ronden. In de avond is hun vlucht terug naar Londen. We kunnen via het hotel regelen dat de mannen ’s middags in het zwembad mogen zodat wij vrijdag vanaf 11 uur de boot op kunnen. Wij trekken ons terug voor een laatste nacht in het hotel en gaan lekker uiteten.

Om 11 uur is de wissel en daarna nemen we de mannen mee uit lunchen bij het Wahoo Restaurant. Chris vertelt veel over zijn eerdere zeilreizen. Leuk om te horen en mooi om het zo af te ronden. Nog mooier om zelf weer op eigen boot te kunnen stappen. “Ik geef de boot nooit meer af aan vreemden” is Toine’s conclusie. Ach, we kunnen dit hoofdstuk nu afsluiten en door naar de volgende fase … op naar Florida!!

De eerste nacht op de boot slaapt heerlijk. Langzamerhand wordt het weer echt onze boot en raken we gewend aan de bewegingen zo achter het anker. Toine maakt de GPS en de Autopilot. De GPS door een andere (betere) GPS van het A67 scherm aan het netwerk te koppelen. Dat is minder complex dan met dat witte bolletje op de railing. Bij de Autopilot was er iets losgetrild en gelukkig niets kappot. Mira bakt als test een lekker broodje in de broodmachine met Soezie brooddeeg. Heerlijk!
Zodadelijk gaan we nog even naar de kant om uit te checken en een paar laatste boodschappen te doen. We zijn er klaar voor … Florida … here we come!! We zullen elke dag een kort berichtje op de site plaatsen.