Meivakantie – Rondje Nederland

De meivakantie begint met een vliegende start. Op vrijdagmiddag komt Toine thuis van een week San Francisco. Ik (Mira) heb thuis alles al voorbereid waardoor we vlak daarna naar Bruinisse kunnen rijden. Net op tijd komt de nieuwe editie van ‘Zeilen’ binnen. Leuk, want daar staan wij in als ‘vertrekkers’ (met medevertrekkers, w.o. de Valentijn). Het is heerlijk weer, zonnig en een zwak windje uit het zuid-oosten; dat nodigt uit tot meteen te gaan varen.

Avondeten doen we onderweg wel. Genietend van een mooie zonsondergang varen we onder de Zeelandbrug door naar de Roompotsluis. We overnachten aan de zeekant van de sluis. De volgende morgen vertrekken we vroeg richting Vlieland, want daar hebben we met de Valentijn afgesproken. Omdat we later in de week in Lelystad moeten zijn voor de installatie van de watermaker is het meteen een reden om een nachtje door te trekken en in één keer naar Vlieland te varen. Heerlijk hoe vanzelfsprekend dat kan met een ingesleten rolpatroon aan boord en ook de kinderen die daar probleemloos in meegaan. Ook al is het de eerste tocht op zee van dit jaar, het voelt als vanouds en we zijn meteen weer aan het boordleven gewend.

We komen op zondagmorgen 4.00 uur aan in de nieuwe haven van Vlieland. We hebben dan 20 uur gevaren en een prima tocht gehad. Overdag met een lekker zonnetje en een zwak windje schuin van achteren, met de genaker erbij. Heel even trekt de wind aan tot een dikke 5. Daarna valt’ie vlak voor het avondeten helemaal weg en gaan we verder op de motor. Helaas niet op zo’n vlakke zee want we rollen door een warrige golfslag alle kanten op.
De AIS werkt perfect. De grote schepen zijn daardoor heel goed te herkennen en het is ook goed te zien welke kant ze op varen en hoe snel ze gaan. Veel makkelijker dan met de radar. Zo ziet Toine midden in de nacht ook goed wat die twee baggerschepen vlak voor de kust van Texel van plan zijn. De ingang bij Vlieland is bont verlicht met vele groene en rode lichtjes. Samen navigeren we hier perfect tussendoor. De eerste lange tocht van dit jaar zit er weer op!

Zondag is een rommeldagje. We ruimen de boot op, en sorteren wat wel en niet mee gaat op de lange reis. Ook huren we fietsen en maken een klein tochtje naar de andere kant van het eiland. Wat een heerlijk eiland is Vlieland toch, zo midden in de natuur. Aan het eind van de middag komt de Valentijn aan en krijgen we meteen een borrel aangeboden. We wisselen het laatste nieuws over de voorbereidingen uit. Heel gezellig!
Op maandag maken we tussen de buien door een mooie fietstocht over het hele eiland. Heen tegen de wind in en terug aan de Noordzee kant over dat leuke fietspad door de duinen met de wind in de rug terug. Even waait het windkracht 8 en wij liggen lekker aan lager wal tegen de kant de stootwillen nog wat platter te duwen. Aan het eind van de middag komt de Valentijn bij ons borrelen en daarna gaan we samen uit eten. Wederom heel gezellig. Het lukt Toine en Daniël zelfs om via de SSB radiocontact met elkaar te hebben.
Dinsdag vertrekken we op tijd naar Lelystad. Daar hebben we de volgende dag een afspraak met Rob Wink voor de installatie van de watermaker en het repareren van de windgenerator. Eén van de wieken is kapot (zie Paasweekend) en hij levert te weinig stroom. Het eerste deel over het Wad naar Harlingen op de motor (tegen de wind in). Daarna tot de Afsluitdijk en het hele IJsselmeer over naar Lelystad zeilend. Grotendeels in de regen, maar met een prima windkracht 4 en halve wind. Nog even lichte paniek in de sluis bij Lelystad; het afmeren gaat niet lekker en de pikhaak valt in het water (en kan er gelukkig makkelijk worden uitgevist door Toine). Het zonnetje is inmiddels weer doorgebroken en het eten met het glas wijn smaakt prima!
De volgende ochtend staan Rob Wink en installateur Jack vroeg op de stoep. De hele dag zijn ze bezig en Toine helpt. Ze redden het net niet, maar het gaat wel veel sneller dan verwacht. Ik ga met de kinderen naar het Batavia-schip, de Batavia-outlet (met allerlei leuke kledingwinkels) en het Zuiderzeemuseum en we komen pas op het eind van de middag weer terug bepakt en bezakt met kleding en wandelschoenen. Een gezellig dagje samen met de ‘dames’. Op de Batavia-werf krijgen we een leuke en leerzame rondleiding door het schip. De kinderen zijn vooral onder de indruk van de lijfstraffen die uitgedeeld werden (zoals kielhalen). En ook de WC met de ‘afveeg-kwast’ maakt indruk.

Koninginnedag begint heel stralend. Jack komt nog een uurtje om de watermaker te testen, en ja hoor, hij doet het! Wat een mooi ding, en dat je daarmee zomaar zuiver water kunt maken. Dat gaat ons nog een hoop plezier en gemak opleveren. Rond het middaguur vertrekken we richting Amsterdam. Een heerlijke zeiltocht over het Markermeer, met windkracht 3 uit het noord-oosten. Dus half tot ruim en daarom prima ‘gennaker-weer’! Het laatste stukje nog even met fok bak. Zo hebben we bijna alle zeilvoeringen al weer gehad in een korte tijd. Doordat we TV aan boord hebben weten we al snel dat er in zich in Apeldoorn een drama heeft afgespeeld. Wat een enorme tegenstelling met ons eigen jubelgevoel. Ondanks die ellende laten we ons toch nog wat meevoeren in het feestgedruis in Amsterdam. We hebben het laatste plekje in de Sixhaven (daar liggen we al haringen in een ton dicht naast elkaar) en gaan met het pondje het IJ over en lopen zo de binnenstad in. Wat een drukte en een bende. Toch wel even heel leuk om mee te maken. Gegeten op een terrasje in de zon bij een Argentijn en daarna nog even het reuzenrad op De Dam in met een mooi uitzicht over de stad.

Vrijdag na Konniginnedag vertrekken we bijtijds en motoren richting IJmuiden. Het is wederom mooi zonnig weer, met wind uit het noord-westen (kracht 3). Na de sluis van IJmuiden gaat de gennaker erop en de motor uit. Zo zeilen we tot de ingang van de Nieuwe Waterweg bij Rotterdam over een heerlijke vlakke zee, en we luisteren naar leuke muziek (‘Laten we gaan, het tij is goed’). Daarna valt de wind weg en gaan we verder op de motor. Zo zijn we rond 20.00 uur na 11 uur varen weer terug in Zeeland en overnachten in Stellendam.
Op zaterdag doen we rustig aan. We wassen de boot en gaan pas rond het middaguur op pad. Rustig zeilend met ruime wind (kracht 3) over de Haringvliet. Daarna nog de Volkerak en Krammesluis door en op de motor (wind tegen) door het Volkerak. ’s Avonds eten we moe en voldaan in de Sailor’s Inn en kijken terug op een zeer geslaagde vakantie. Leuk, gezellig en nuttig. Al even kunnen genieten van het leven zoals we straks ruim een jaar lang krijgen. Dat voelt heel luxe!