Terug in Zweden ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช

We zijn weer terug in Zweden voor het laatste deel van de refit bij Adams Boat Care. Voor een nieuwe ingang waarbij we de twee losse luiken vervangen door รฉรฉn verzinkbaar luik. De materialen hiervoor zijn een paar weken geleden al geleverd. Er lopen weddenschappen bij de Hallberg Rassy werf of dit een succes gaat worden ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜Ž.

We hebben na de 2e vaccinatie van Toine en een werksessie op kantoor 10 dagen de tijd om vanuit Bruinisse naar Vindรถn te varen. Waarbij we zo min mogelijk werkdagen willen varen omdat we nog gewoon aan het werk zijn en dit nog niet onze zomervakantie is. Dat pakt goed uit; er is een prima weergat van woensdagavond 23 juni t/m zondag 27 juni. In totaal 500 nm in 77 uur. Woensdagavond varen we van Bruinisse door de drie sluizen naar de wachtsteiger bij de Spoorbrug van Dordrecht. Op de Volkerak kunnen we heerlijk zeilen en op de Dordtse Kil hebben we stroming mee. De nacht is wat onrustig met voorbij komende schepen die af en toe flinke golven veroorzaken. We vertrekken 6.30 uur met stroom mee de Oude Maas af en kunnen 8.30 uur door de Spijkenisse- en Botlek brug. Zo, alle hobbels richting Zweden zijn genomen ๐Ÿ˜ƒ. De afgelopen weken zijn er veel stremmingen geweest, dus zo heel vanzelfsprekend is dat niet ๐Ÿ‘Œ.

De hele donderdag varen we met een zonnetje en hele lichte wind tegen op de motor langs de kust naar het noorden. In de nacht steken we de twee shippinglanes over met een volle maan en nog wat licht in het noordoosten. Echt donker wordt het niet. De volgende dag is het lichte wind schuin van achteren en dat is een mooie gelegenheid om de nieuwe gennaker uit te proberen. De hele dag zeilen we tussen de 4 en 5 knopen; zonder gennaker was dit motoren geweest ๐Ÿ˜Š. Aan het eind van de dag wordt de wind minder en halen we alle zeilen weg. Op de motor tuffen we de nacht in en het wordt wederom een rustige nacht. Er is weinig scheepvaart om ons heen, wat een leeg stuk zee is dit. De hele route na de shippinglanes hoeven we voor niemand uit te wijken. De laatste dag trekt de wind weer aan en gaan de volle zeilen op. Om de hoek bij de kop van Denemarken gaan we klavertje varen. Onze 4G ontvangst is zo goed dat we zowel de kwalificatie en F1 race kunnen volgen als de achtste finales van voetbal ๐Ÿ˜Ž. De wind trekt verder aan tot een dikke bft 5 en af en toe 6. Pittig zeilen en goed dat we op tijd rif 2 in groot hebben gezet. Gereefd gaan we nog steeds meer dan 7 knopen. Het is een koude avond en nacht en intensief zeilen want goed opletten vanwege een kans op een gijp. Die warme pakken die we op aanraden van de Mariste hebben gekocht doen heel goed hun werk! Als Toine om 3.00 uur de wacht overneemt rolt hij vanwege een tรฉ grote gijp kans het groot zeil in en gaan we verder op de genua en de motor. Om 5.30 uur varen we de rust van de Zweedse scheren binnen en even later gooien we het anker neer in een beschutte baai ten zuiden van Ellรถs. We zijn er ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜Š โ€ฆ nu eerst nog even slapen.

De afgelopen week zijn we overdag gewoon aan het werk en verplaatsen we ons โ€˜s avonds regelmatig naar een nieuwe ankerplaats. Dankzij het onbeperkte 4G abonnement van Proviced kunnen we in heel Europa probleemloos op de boot werken. Een super service, dat had met ons oude T-mobile abonnement niet gekund zonder telkens gigโ€™s erbij te moeten kopen.

Ons eerste plekje is ten noorden van Grundsund. We gaan er heerlijk uiteten in het voor ons bekende restaurantje waar we vorig jaar ook een paar keer zijn geweest. Good to be back in Sweden ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ‡ธ๐Ÿ‡ช.
Het tweede plekje is verderop de baai in bij Bjรถrnsund. Het is een heerlijke zonnige dag en we maken een mooie avondwandeling op de kant.

De derde plek is in een beschutte baai tussen twee eilanden in met een zeer smalle toegang. De ingang is tussen de rots en links van de rode paal ๐Ÿ˜Š. Met uitzicht op de veerboot en de mogelijkheid om op vrijdag (mijn 2-wekelijkse lange wandeling dag) die prachtige wandeling van 10 km te maken die we vorig jaar ook twee keer hebben gelopen ๐Ÿ‘.

Dit weekend liggen we bij Kalvรถn, het eiland waar we op uitkeken vanuit het huis waar we vorige jaar tijdelijk in woonden. Het is zonnig met zomerse temperaturen; zelfs de bimini gaat op. We eten van de Kamadoe Joe en zitten tot laat buiten in de kuip. Zaterdag (gisteren) is een echt zomers dagje. Ik ga zelfs zwemmen voor het ontbijt. Later in de ochtend maken we een pittige wandeling van 2 uur op het eiland met flink klimmen en dalen; een goede workout. Terug op de boot neemt zelfs Toine ook een duik in het nog best frisse water ๐Ÿ˜Ž. Op het eind van de middag gaan we met de bijboot naar Henรฅn om boodschappen te doen en sushi te halen. Overdag zijn er groepjes zonnende en zwemmende mensen op de kant en โ€˜s avonds liggen we weer alleen, op een wild kamperend stel na.

Nu op zondag liggen we aan de andere kant van het eiland met uitzicht op het huis van vorig jaar. Vanmorgen vroeg is de wind gedraaid is en we lagen opeens wel erg dicht bij de kant. Vanmiddag F1 kijken en eind van de dag naar Vindรถn aan de steiger bij Adams Boat Care.

Life is good on board of the SeaQuest ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š.