Onderweg naar huis en ook al thuis ๐Ÿ˜Š

We doen er 12 dagen over om terug te varen vanuit Zweden naar Dordrecht. Dat is onze verblijfplaats de komende winter. Twee weken onderweg naar huis en vanaf het begin ook al thuis. De boot voelt namelijk al echt thuis ๐Ÿ˜ƒ. Meer dan ons huis in Tilburg waar we al even niet zijn geweest. Maar thuis is ook samen met onze dochters. โ€˜Home is where the heart isโ€™ ๐Ÿ˜‰.

Het is nog best een heel gedoe om in deze tijd van het jaar terug te varen. Gelukkig hebben we precies een goed weergat om met bezeilbare wind in 2,5 dag van Zweden naar Vlieland te varen. Pittig omdat het continu hoog aan de wind is, maar gelukkig niet al te harde wind. De windmeter doet het niet en dat is eigenlijk wel zo relaxed. We kijken naar de windvaan en reven op gevoel. We vertrekken met mist, maar al snel trekt het open. We varen in 2 uur tijd door een prachtige omgeving ten noorden van Orust en gaan ook nog even bij de Hallberg-Rassy werf in Ellรถs langs,ย maar daar is alles in ruste zo op de zondagmorgen. Eenmaal op zee zetten we koers naar de noordpunt van Denemarken. Er staat nog een behoorlijke deining van de harde wind van de dagen ervoor en het is tegen lichte wind in. Niet echt comfortabel, maar het zonnetje maakt veel goed. Tegen de avond draait de wind en is het hoog bezeilbaar. Er is flink wat scheepvaart om ons heen, ook veel vissers. Gepaard met twee uur dichte mist en een aantrekkende wind is het een spannend stukje varen met weinig nachtrust voor Toine tijdens mijn nachtwacht.

Als we voorbij het drukke stuk van de kop van Denemarken zijn brengen we de tweede dag vooral binnen door. Er is buiten toch niets te zien en binnen is het lekker warm en hebben we alles om te kunnen navigeren, inclusief radar en bediening autopilot. We kijken alleen af en toe naar buiten naar de windmeter. Totdat we de laatste dag bij de shipping lanes aankomen, dan zitten we uiteraard weer buiten. Het laatste stuk naar Vlieland is intensief navigeren in dichte mist. We zijn blij dat we er zijn.

Na 1,5 dag in Vlieland, met vooral werken op onze nieuwe werkplekken, varen we met harde wind door naar Harlingen om daar het weekend met onze dochters door te kunnen brengen. Ze komen met de auto vanuit Maastricht en zijn 3,5 uur onderweg. Super leuk om ze weer te zien en uitgebreid bij te kletsen. We komen bij het wandelen door Harlingen Sinterklaas en Zwarte Piet tegen die ons zakjes pepernoten toegooien. Het carillon speelt โ€˜zie de maan schijnt door de bomenโ€™. Ook dit voelt โ€˜thuisโ€™ ๐Ÿ˜ƒ. Op zondag eten we traditioneel biefstuk met eigen gemaakte frietjes. Dat lukt prima in de door de meiden meegebrachte airfryer buiten in de kuip ๐Ÿ˜Ž.

Op maandagmiddag/avond varen we door naar Lelystad, Flevo Marina. Ook met stevige wind en deels in het donker. Lelystad is een efficiรซnte stop waar we een nachtje slapen en diesel en water tanken met goede tips van Tom van de Mariste. Op dinsdagmiddag/avond varen we door naar Amsterdam. Ook weer met stevige wind, deels in het donker en met calls voor het werk tussendoor. Niet echt een goede combinatie voor een relaxte tocht ๐Ÿ˜…. We besluiten dan ook om twee dagen in Amsterdam te blijven liggen om te kunnen werken en pas vrijdag weer door te gaan als het weer beter is. De Morgane of Sark ligt ook in Amsterdam en komen gezellig een avondje langs. Een collega van Toine woont tegenover de marina en komt ook even kijken. De 4G ontvangst is helaas niet zo goed en dat maakt het werken wat lastiger met regelmatig een haperende verbinding.

We twijfelen lang of we via de staande mast route doorgaan of toch buitenom van IJmuiden naar Rotterdam. Dat laatste is sneller maar oncomfortabeler. Omdat het een functionele tocht is en geen vakantie kiezen we toch voor buiten langs. Op donderdagmiddag (gistermiddag) varen we van Amsterdam naar IJmuiden nog net deels in daglicht. We moeten even wachten bij de sluizen omdat het water te hoog is. Om 21 uur stoppen we kort in de marina van IJmuiden om te wachten op het goede tij. Het trekt helemaal niet om de zee op te gaan met best nog wat hardere wind dan voorspelt, maar we zetten toch maar door ๐Ÿ˜Œ. Om 23.30 uur varen we de pieren bij IJmuiden uit en om 3.45 uur weer bij Rotterdam naar binnen. Het zijn 4 oncomfortabele uren met flinke zeegang en halve wind bft 4-7? (7 rondom buien heen). De windmeter doet het nog niet, maar als de wind door het want loeit is het toch zeker een dikke 6. De boot houdt het prima met flink gereefde zeilen en ook wij doen het goed. Maar goed dat het donker is want dan zien we de golven minder goed ๐Ÿ˜‰. Eenmaal op de Nieuwe Waterweg liggen we weer heerlijk vlak en varen we met het tij mee via de Oude Maas naar Dordrecht. Wat heerlijk om hier te zijn! We worden vriendelijk welkom geheten door de havenmeester, maken kort kennis met onze buren die ook op de boot wonen en zien onze vrienden van de No Doubt en de Indian Summer die hier vlakbij wonen. De eerste ervaring met een warm welkom in Dordrecht voelt heel goed! We gaan het hier vast goed naar ons zin hebben de komende maanden ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š.

Vanaf het begin van deze twee weken genieten we enorm van de resultaten van de refit. Het bed slaapt heerlijk en is breder dan het vorige bed. De werkplekken zijn heel fijn en zeer geschikt voor thuiswerken. Het nieuwe kooktoestel is genieten, de wasmachine werkt perfect en Toine heeft elke dag heerlijke koffie ๐Ÿ˜Ž. De al eerder door Toine geรฏnstalleerde verwarming doet het erg goed. Het is makkelijk de boot comfortabel warm te houden ๐Ÿ˜Š. Deze twee weken merken we al heel goed wat het wonen op de boot betekent. Ook samen met onze meiden een lang weekend in Harlingen. Dat voelt heel goed. Zelfs als we op maandagochtend alle vier bezig zijn met werk en studie. Een gezellig klein en goed verplaatsbaar โ€˜huisโ€™ met alles wat we nodig hebben. Het wonen op de boot gaat helemaal goed komen. Daar hebben we alle vertrouwen in ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‘.