Na ruim een jaar gaan we Noorwegen verlaten om naar de Shetland Islands over te steken. De laatste periode in Noorwegen loopt wat anders omdat we nog enigszins onverwacht voor 1,5 week naar Nederland gaan vanwege het overlijden van ‘Opa Wim’. Gevolgd door een al eerder gepland familieweekend in Bergen.
Als we uit Midsund vertrekken naar Ålesund besluiten we vlak voor aankomst toch nog een stukje door te varen richting de kaap omdat het de volgende dag rustig weer is om de kaap Statt te ronden. Dan hebben we die maar vast gehad (wellicht hadden we al een voorgevoel). We stoppen bij het vogeleiland Runde en lopen in het begin van de avond nogmaals de berg op om de papegaaiduikers te spotten, dit keer met m’n goede camera. Wederom hebben we geluk dat we zo vroeg in het seizoen er een aantal van dichtbij zien 🤗😊.








De volgende dag varen we met windstil weer op de motor rond de kaap naar het mooie autoloze eilandje Silda met zeemeerminnen in de haven 🤔. Als we daar aangekomen zijn krijgen we een telefoontje van Pieter dat het niet goed gaat met Opa Wim. Maar de volgende dag leeft hij weer op en heeft hij een goede heldere dag met veel bezoek. We hebben bij ons vorig bezoek in NL al een beetje afscheid genomen en we spreken/zien hem nu nog kort via whatsapp bellen. Wij blijven een dagje liggen, ik maak een wandeling en het geeft ons rust dat we zo dichtbij Bergen zijn om een vliegtuig naar huis te nemen als het nodig is. De volgende ochtend krijgen we opnieuw een telefoontje van Pieter. Wim is rustig ingeslapen (89 jr), een mooi voltooid leven. Wij vertrekken meteen en motoren zo’n 100 nm tot 1.00 uur in de nacht (we zijn dan zo’n 10 nm ten noorden van Bergen). Dan is het op zaterdag met harde wind nog maar een kort stukje naar Bergen. We meren de SeaQuest af in de beschutte jachthaven Marineholmen net buiten het centrum. Hier kunnen we de boot met een gerust hart 1,5 week achterlaten. We gaan nog even uiteten met Eline en vriendin Maartje (die op bezoek is) en vliegen op zondag via Brussel naar huis.
De eerste week brengen we veel samen met de broers en zussen van Toine door om allerlei zaken te regelen. Het is heerlijk zonnig weer en het is fijn om dat zo samen te kunnen doen. Op vrijdag maak ik als vanouds een wandeling met Mieke en op zaterdag varen we gezellig een dagje met Jeanette en Claude mee op de Grevelingen 🥰.








Na de eerste week komen de meiden in NL aan (Eline uit Bergen en Marinthe uit Londen). We hebben twee goede en gezellige dagen samen 🥰. Op woensdag is de uitvaart en gaan we in de ochtend nog even bij Joke langs (ook met Jonas erbij ☺️). In de middag is de uitvaart met een mooie dienst met warme woorden, gevolgd door een borrel (drink op het leven 🥂) en een etentje met de directe familie. Gezien de grote Straathof-familie is zo’n uitvaart ook een beetje een reunie. Een hele waardevolle dag zo!
De volgende dag vliegen we met ons viertjes terug naar Bergen nadat Jonas (Thanks!!) ons al vroeg naar het vliegveld van Brussel rijdt. We kijken terug op een waardevolle periode in NL en ‘stappen’ in het leventje van Eline in Bergen. We zijn vier dagen samen en Eline leidt ons als professionele gids rond in de mooie delen van Bergen buiten het toeristische centrum. Heel erg leuk om zo een inkijkje in haar leven hier te krijgen. Met twee prachtige en uitdagende wandelingen naar Ulriken en de Lyderhorn, en koffie met een kaneelbroodje in haar favoriete tentje. We hebben twee van de zeven bergtoppen gehad die Eline op 31 mei gaat lopen, respect!








Dan is het tijd om afscheid te nemen. Eline gaat weer aan het werk in het ziekenhuis en Marinthe vliegt naar Londen na eerst nog een dagje thuis (boot) te hebben gewerkt. Het is een zonnige dag waar ik veel was doe (dat lekker snel buiten droogt) en we de boot opruimen. De meiden pakken hun eigen leven weer op en wij starten met de volgende fase van onze reis. Ach, over twee maanden zien we elkaar alweer in IJsland 🥰. Nu eerst op naar de Shetland Islands, het eerste deel van de Vikingroute!
Nog gecondoleerd met het overlijden van opa Wim. Ook dank voor de mooie foto’s waar we hier van kunnen genieten. Succes met de overtocht
Het was fijn om jullie weer gezien te hebben en met elkaar te varen op de Grevelingen! Succes en veel plezier op de Vikingroute💪
Geweldig om te lezen hoe jullie genoten hebben van de natuur en rust. Het voelt als spannend zo hoog langs de Noorse kust te zeilen. Maar het straalt ook vertrouwen uit, het is mogelijk met de juiste voorbereiding en wat durf. Ik start volgende week een trip van 3 maanden naar het Noorden, daar waar de wind mij gunstig is gestemd, altijd weer een verrassing. Ik wens jullie een behouden vaart toe. Groet Koos Grinde SOLO.
Nog gecondoleerd met het overlijden van Opa Wim. Fijn dat jullie met de meiden bij zijn afscheid konden zijn. Fijn ook de quality time samen in Bergen. Veel plezier met het vervolg van jullie reis!