Zomervakantie 2008 – Bretagne

In de zomer van 2008 maken we een bijzondere reis naar Bretagne. Bijzonder in de zin dat we voor het eerst een storm op de Noordzee meemaken met windkracht 8-9. Maar meer bijzonder omdat we vanuit het verste punt van onze reis de vakantie ruim een week onderbreken vanwege het toch nog redelijk onverwachte overlijden van mijn (Mira’s) vader.

In totaal varen we 950 mijl in iets minder dan 4 weken tijd met een week onderbreking in Hellendoorn. Het plan is om het eerste deel van de reis zo vlot mogelijk naar Cherbourg te varen, het liefst in één etappe vanuit Vlissingen. Dat gaat helaas niet door. Het weer is té wisselvallig met regelmatig windkracht 6 of meer. Zo komen we uiteindelijk na 7 dagen in Cherbourg aan, flink knokkend tegen de wind in. Met tussenstops en regendagen in Duinkerken, Boulogne en Dieppe.

Het zwaarste deel is de tocht van Duinkerken naar Boulogne. De weersverwachtingen zijn niet eens zo slecht; in iedergeval wordt er geen storm voorspeld. Vlak bij Cap Griz-Nez (het smalste stuk van het nauw van Calais) bouwt de zee zich behoorlijk op en trekt de wind aan tot meer dan kracht 8. Leuk is het zeker niet, maar goed om een keer mee te maken. Regelmatig vallen we met een enorme klap een golfdal in waarna er vlak daarna weer een golf komt die over de hele boot spoelt tegen de buiskap aan. Binnen stuiteren de kastjes open, in de kuip blijven we redelijk droog dankzij de prima kap en middenkuip.

De Brandaan houdt het prima en dat geeft een heel vertrouwd gevoel. Het meest spannende stuk is de invaart bij Boulogne. Enorme golven, maar gelukkig blijft de boot goed bestuurbaar. Na een paar uur knokken, zieke kindjes en overgeefresten op het beddegoed varen we veiligen wel tussen de havenhoofden van Boulogne door.

Daar komen we een dagje op adem en de volgende dag knokken we wederom tegen de wind in naar Dieppe, maar met rustiger weer. Vanuit Dieppe varen we in een nachttocht naar Cherbourg. En eenmaal daar aangekomen begint de vakantie pas echt .. het is er heerlijk zonnig weer. De dagen daarna genieten we volop op de kanaaleilanden Alderney en Guernsey. Op Alderney maken we een mooie wandeling over het hele eiland langs de kliffen.Op Guernsey ontmoeten we Inge en Mark met hun kinderen. We hebben twee gezellige dagen samen.

Vanuit Guerney varen we in een lange dagtocht (van 4.00 uur ’s ochtends tot 22.00 uur ’s avonds) met prachtig weer, het grootste deel zeilend met halve tot hoge wind, naar ‘l Aberwrac’h. Een goed gevoel om ondanks het mindere weer toch Bretagne bereikt te hebben. Helaas worden we de volgende dag gebeld met slecht nieuws uit het ziekenhuis in Almelo. We regelen meteen een huurauto en rijden zo snel mogelijk terug. We komennog net op tijd aan om midden in de nacht afscheid te nemen van Hugo. De volgende ochtend vroeg is hij overleden.

Na ruim een week Hellendoorn rijden we ’s nachts weer terug naar Bretagne. De boot ligt er nog net zo bij als hoe we haar achter hebben gelaten. We hebben nog ruim een week over en maken er het beste van. Bretagne is een prachtig zeilgebied. We varen met mooi weer rond de punt van Bretagne langs indrukwekkende vuurtorens via de smalle doorgang van Raz du Seine naar Brest.

Daarna blijven we een paar dagen in Camaret. We maken een dagtocht met de veerboot naar het mooie eiland Ouessant. Ook komen Dennis, Marja en kinderen nog een dagje vanaf hun vakantieadresop bezoek. En de laatste avond voordat we terugvaren richting Nederland ontmoeten we de Tyche, een vertrekkersboot die komend jaar een rondje Atlantic gaat varen

Het plan is om in één stuk vanuit Camaret terug te varen naar Nederland. De eerste twee dagen gaan prima. Goed weer en het windje in de rug. De tweededag nagenoeg windstil en dan motoren we over een vlakke baai van Normandië. Maar als we rond 0.00 uur de tweede nacht richting Boulogne varen krijgenwe opnieuw met ruim windkracht 8 te maken. Dit keer met golven vanaf achter en midden in een donkere nacht. Na een paar uur knokken besluiten we een korte stop in Boulogne te maken en niet met tij tegen het nauw van Calais te bedwingen. Dat is een goede keuze. We hebben een heerlijk zonnig dagje in Boulogne en als ’s avonds de wind weer wat is gaan liggen varen we met prima weer het laatste stuk terug naar Nederland. De volgendeavond 19.00 uur komen we in Bruinisse aan en dan waait het al weer behoorlijk met lekkere regenbuien. Precies het juiste weergaatje te pakken gehad! We klokken 82 uur reizen waarvan 69 uur gevaren en 13 uur rust in Boulogne. In die 69 uur hebben we 440 mijl afgelegd, waarvan 17,5 uur zonder motoren de rest met.

We kijken terug op een bijzondere vakantie. Met diepte- en hoogtepunten, door het overlijden van pappa en de stormen die we hebben gehad. Toch hebben we op veel momenten enorm genoten. We zijn een ervaring rijker en voelen ons opgewassen tegen een rondje Atlantic. De ‘honger’ om die reis te maken is nog altijd aanwezig en de realiteit hoe het kan zijn is weer een stuk duidelijker geworden.