Shuttle lancering en pretparken in Florida

Yes, we zijn in Amerika!!! Helemaal op eigen kiel en daar zijn we best trots op. Wat een land! Beiden zijn we hier al vaker geweest, dus onbekend is het niet. Maar als onderdeel van deze reis in vergelijking met alle andere bestemmingen lijkt het typisch Amerikaanse nog wat nadrukkelijker op ons af te komen. Leuk was het dan ook om als voorbereiding het boek ‘In alle Staten’ van Max Westerman te lezen. We kijken onze ogen uit …. BIG, BIG, alles is groot en weids en alles ligt ver uit elkaar en zonder auto ben je nergens. Die rijden er dan ook volop rond, vooral van die grote hoge bakken. Bijna geen Europees merk, alleen maar Amerikanen en Japanners. Zelfs winkelen, van winkel naar winkel kan alleen maar met de auto. En wat ons ook meteen opvalt … de mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Ja, weer een hele andere wereld dan de Bahama’s. Heel geciviliceerd, en ook dat is voor de verandering echt leuk om mee te maken.

Na een prima tocht van zo’n 45 uur komen we op zaterdagmiddag 3 april aan bij de Inlet van Cape Canaveral. Onderweg hebben we een paar uur lang flinke stroom (wel zo’n 4 knoop) mee gehad door de warme Golfstroom die hier voor Florida langs loopt en helemaal door gaat tot Europa. Die Golfstroom is echt warm, flink wat graden warmer dan het water er buiten, en zorgt daarmee voor de verwarming van Europa. Doordat het zo hard stroomt naar het noorden is het zaak geen harde wind te hebben en al helemaal niet uit het noorden, want dan kan er een vervelende zee ontstaan met hoge golven. Voor ons zijn de omstandigheden zeer gunstig …. zwakke wind (kracht 3) uit het oosten, dus prima te doen. De laatste paar uur valt de wind zelfs weg en zetten we de motor aan. Vlak voordat we de Golfstroom invaren worden we midden in de nacht opgeroepen door de US coastguard. “Vessel with coördinates …, this is US coastguard”. Dat blijken wij te zijn, Toine slaapt, het is mijn wacht dus ik reageer netjes terug. We moeten gewoon door blijven varen en verder niets doen. Ze zullen ons aan bakboordzijde passeren op 2 mijl afstand. We zien ze even later varen en verwachten dat ze met kleine bootjes bij ons aan boord gaan komen, maar er gebeurt verder niets, dus gelukkig geen gedoe midden in de nacht.

Bij de invaart van Cape Canaveral zien we de lanceerplatforms al liggen. Indrukwekkend hoor! Ook komen ons twee grote cruiseschepen tegemoet die vlak langs ons naar buiten varen. Wat een grote dingen zijn dat! Eén van die cruiseschepen waren we de nacht hiervoor tegengekomen toen hij net de Bahama’s verliet en op onze koers lag. We hebben hem toen opgeroepen en hij gaf aan dat hij bij zou sturen en ons aan stuurboord kant zou passeren. Tja, die joekel wijkt dus gewoon uit voor de Brandaan! De brug gaat netjes voor ons open en we moeten door een sluis … was Vlissingen toch niet de laatste en er zwemmen zelfs dolfijnen in de sluis. Harbour Town Marina is een prima jachthaven met een zwembad, midden in de natuur met de pretparken van Orlando op een uurtje rijden afstand. Ook hier zwemmen de dolfijnen rond en we zien ook een zeekoe! Er schijnen ook krokodillen te zitten, maar die hebben we nog niet gezien.

Op 1e Paasdag doen we ’s ochtends eerst school (ja, we kijken niet meer zo nauw naar weekenden en feestdagen, we doen al zo vaak geen school dat we de dagen dat we gewoon op de boot zijn als schooldag hebben benoemd en dan redden we het goed!). Toine huurt een auto … dat kost hier niet veel en hij komt met een grote Ford terug, dan doen we tenminste mee met de rest;-). ’s Middags gaan we naar het Kennedy Space Center waar we alles leren over rakketten naar de maan en space shuttles die naar het International Space Station (ISS) in de ruimte gaan. Erg leuk om voorafgaand aan de lancering zoveel te weten te komen. Het leukste is de simulatie van een lancering. Dan zit je in zo’n cabine en maak je redelijk waargetrouw een lancering mee. Ook de meiden zijn flink onder de indruk en zijn de rest van de dag bezig met het tekenen en knutselen van rakketten. Eenmaal terug op de boot varen we naar een ankerplek een klein stukje verderop van waaruit we precies goed zicht hebben op het lanceringsplatform met daarop de Discovery.

De lancering de volgende ochtend is een zeer indrukwekkend gezicht! De hele avond en nacht zien we de space shuttle goed verlicht klaar staan en weten we dat ze aan het tanken zijn en dat de crew (4 mannen en 3 vrouwen) 3 uur van te voren aan boord komt. Steeds meer stukken worden losgekoppeld totdat ‘ie rond 6 uur helemaal los staat. Via de radio horen we dat elke voorbereidingsfase een ‘GO’ krijgt en ook dat heel toevallig het ISS op grote hoogte precies langs komt. Dat ziet eruit als een felle snel bewegende ster, nooit eerder gezien. Dan aftellen tot 0 … en daar gaat ‘ie! Eerst hebben we alleen maar beeld; een fel verlichte rakket die met enorme vuurvlammen eronder de lucht in gaat. Pas een minuut later (we liggen er 25 km vandaan) komt het geluid, een enorm gedonder, en het trillen van de grond dat we zelfs op de boot goed kunnen voelen. Na 2 minuten worden de 2 booster raketten afgestoten en door het goede heldere weer zien we we ze eraf vallen. De shuttle is in totaal ruim 6 minuten in zicht en is dan verdwenen. Wauw, wat een mooie ervaring!

We gaan weer terug naar de jachthaven en op pad voor het inklaren en boodschappen doen. Inklaren loopt zeer gesmeerd. We hadden zaterdag bij binnenkomst al gebeld en wat gegevens doorgegeven. Nu moeten we bij Customs en Immigration in de haven van Cape Canaveral onze gezichten laten zien met paspoort en visum en de witte kaart invullen. Zonder visum waren we er niet ingekomen, ook al blijven we korter dan 90 dagen. Dat kan alleen als je met een vliegtuig of veerboot het land binnen komt. En dan naar de supermarkt …. een SUPER SUPER SUPER markt. Wat een enorme hoeveelheid keuzes, dat zijn we niet meer gewend. We kijken onze ogen uit, iedereen juichend de winkel rond met als resultaat dat we met 2 volle karren de winkel uitkomen.

Eén van de redenen dat we in Florida zijn is om de pretparken bij Orlando te bezoeken. Er zijn hier ontzettend veel Disney- en andere soorten pretparken en je kunt er gerust twee weken doorbrengen inclusief hotelovernachtingen. Maar dat is ons te veel van het goede. We hebben het Kennedy Space Center al gezien en kiezen daarnaast voor een dagje Disney Magical Kingdom en een dagje Sea World. Als we bij Disney binnenlopen zegt Toine “dit is precies Parijs” …. hoezo een Europees referentiekader? ;-). We brengen er een volle dag door tot ’s avonds laat en het is echt genieten. De meiden hebben precies de goede leeftijd zodat we in alle leuke attracties kunnen als Space Mountain, Splash Mountain en Big Thunder Mountain. Met hier een daar een ‘fastpass’ is het ondanks de enorme drukte (het is hier paasvakantie) toch goed te doen. Voor ons gevoel halen we het maximale eruit in één dag en dan hebben we alles gezien wat we wilden zien.

De dag erna blijven we op de boot voor een ‘huiselijk’ dagje met school, schoonmaken, wassen, internetten, skypen, boodschappen doen en lekker borrelen en eten op de boot. De meiden hadden een Jack Sparrow piratenpak in Disney gekregen en lopen de hele dag als Jack Sparrow rond en maken de steigers onveilig. Donderdag 6 april gaan we naar Sea World. Een erg mooi park met orka-, dolfijnen- en zeeleeuwen shows, drie uitdagende achtbanen en een reisje met helicopter naar de Noordpool (simulatie). Ruim opgezet met daar tussendoor diverse aquariums, winkeltjes en restaurantjes. Lang niet zo druk als Disney en wederom dagvullend. Mooie shows maken kunnen die Amerikanen wel. Toch doet het Dolfinarium hier niet voor onder, op de achtbaan-attracties na.

Vandaag weer een huiselijk dagje. Eline is niet helemaal lekker (iets verkeerds gegeten?) en doet het rustig aan. Leuk kunnen skypen met fam Geboers, Danschutter en Pieter/Eline. Verder wat boodschappen, internetzaken en dan is er weer een dag voorbij. De nieuwe membranen voor de watermaker zijn opgestuurd vanuit Nederland en komen volgende week dinsdag aan. Betekent dat we nog zeker tot dan hier blijven en pas volgende week woensdag weer doorgaan. We maken dan nog maar even gebruik van de auto en zijn van plan om de Everglades in het zuiden van Florida te gaan bezoeken.

Voor nu wensen we iedereen weer een heel goed weekend en tot de volgende week!

Een gedachte aan “Shuttle lancering en pretparken in Florida

1. Anoniem

PRACHTIG WAT JULLIE ALLEMAAL MEEMAKEN, SUPERMOOIE FOTO'S EN VERHALEN. Wij blijven jullie volgen.