Refit SeaQuest deel 3

We zijn weer 3 weken verder en inmiddels ‘wonen’ we alweer 7 weken in Zweden. De afgelopen 3 weken is de voortgang van de verbouwing heel goed 😊. Zie ook Refit Zweden. We zitten al even in een opbouwende fase en komen zo langzamerhand in een afrondende fase 😃.

Ondertussen genieten we volop van het ‘wonen’ in Zweden en het regelmatig bezoeken van de werf om de voortgang met eigen ogen te kunnen zien. Zweden is een mooi en relaxt land. Heerlijk dunbevolkt, met vriendelijke maar op zichzelf staande mensen en een mooie ruige en afwisselde natuur. Wij voelen ons hier wel thuis, zeker in dit gebied dat zo gericht is op zeilen en botenbouw 👍. Doordeweeks richten we ons volledig op ons werk en gaan we af en toe even bij de boot kijken. Maar in de weekenden trekken we er lekker op uit om ergens te wandelen en/of een hapje te eten. Het is hier duidelijk al naseizoen; veel zit dicht en de meeste restaurantjes zijn alleen op vrijdag en zaterdag open. Voor ons prima want is het lekker rustig. In het hoogseizoen is het op bepaalde plaatsen vast behoorlijk druk, gezien het aantal parkeerplaatsen bij bijvoorbeeld de voetgangersveerboot naar Gullholmen. In de avonden kijken we vaak 1 of 2 afleveringen van Bron/Broen en inmiddels hebben we de 4 jaargangen allemaal gezien.

De herfst is aangebroken met mooie kleuren en veel paddestoelen. Dat blijft toch echt mijn lievelingsseizoen 😃. De natuur is dan zo mooi, zeker als de zon erbij schijnt. We hebben tot nu toe een mooie nazomer met redelijk wat zon, en af en toe wat regen en harde wind. Meestal wat beter dan in Nederland en zeker minder nat 😊.

Het eerste weekend van de 3 weken gaan we op zaterdag naar Gullholmen. Dat is een eilandje voor de kust bij Ellös waar we met de voetgangersveerboot naar toe gaan, een stoere wandeling maken over de rotsen en borrelen bij het havencafé. Op zondag ontbijten we in het zonnetje op ons terras en maken daarna een mooie wandeling op het eiland waar we vanuit het huis op uitkijken.

De week daarna ben ik vanaf maandagavond tot vrijdagavond in Tilburg vanwege een eerste fysieke sessie op mijn werk waar ik graag bij wil zijn. Toine blijft in Zweden. Toevallig zijn er die week ook twee bezichtigingen in ons huis. Dat komt mooi uit. Op vrijdagavond vlieg ik terug, samen met de meiden die een al eerder gepland lang weekend naar Zweden komen.

Het weekend met de meiden is erg gezellig. We kletsen veel bij, vieren Marinthe’s 19e verjaardag en laten de mooie plekjes en leuke restaurantjes in deze omgeving zien. Bij het restaurantje in Grundsund is het de laatste avond van dit seizoen. Daarom niet veel keus meer, maar wel heel lekker en gezellig. Uiteraard gaan we ook uitgebreid kijken op de boot en bij de HR werf in Ellös langs. Helaas dit weekend nauwelijks zon. Op maandagochtend zitten we elk op eigen een plekje in het huis te videobellen. Wij voor ons werk en de meiden voor de uni. Op dinsdagavond vliegen ze weer terug en zijn wij hier weer met ons tweetjes ☺️.

Dit laatste weekend van de 3 weken rijden we op zaterdag (dat is gisteren) naar Tjörn, het eiland ten zuiden van Orust. We gaan met de voetgangsveerboot vanuit Rönnäng via het kleine eilandje Åstol naar het eiland Stora Dyrön voor een prachtige wandeling rondom het eiland. Vermoeiend, afwisselend, met mooie uitzichten en regelmatig zon. Op de terugweg rijden we via de westkust van Tjörn terug naar huis en stoppen nog even in Skärhamn voor een snack en een drankje. Een mooie kustplaats met een grote jachthaven waar we voor het eerst wat grotere boten zien liggen. Mooi eiland, dat Tjörn 👍.

Op de boot is vooral Kjell aan het werk in de achterhut en Carl in de kajuit en Marinthe’s kamer. Christer komt weer aan boord voor de techniek zodra het timmerwerk van Kjell klaar is. Doelstelling is dat komende woensdag het timmerwerk zover gereed is zodat ze de vloerbedekking en bankbekleding kunnen inmeten.

We horen afgelopen week dat de levering van de nieuwe ingang 8-12 weken gaat duren en besluiten samen met Carl de inbouw ervan ergens in het voorjaar/zomer van 2021 te plannen. Nu eerst de focus op alles afronden wat onderhanden is met het doel dit voor eind oktober af te ronden en dan naar huis te kunnen varen. We hebben de huur van ons huisje tot eind oktober verlengd.

Vandaag zit Toine in de auto op weg naar Nederland. Daar heeft hij de komende week diverse afspraken. Ik blijf hier in Zweden om naar de boot te kunnen. De foto’s hieronder heeft Eline gemaakt onderaan de berg waar ons huis staat 👍👍.

We zitten trouwens in het beste deel van Europa wat Covid-19 besmettingen betreft. Zie hieronder.