Meivakantie naar de Wadden met heerlijke zeiltochten

Dit jaar zijn er geen plannen om in de meivakantie naar het ‘buitenland’ te gaan. Het liefst blijven we in Nederland langs de kust en doen we plaatsen aan waar we nog nooit zijn geweest. Maar wat gaat het weer doen? De eerste ‘meivakantie’-week is het bar en boos met veel wind en regen. Dan zijn we ‘gelukkig’ nog aan het werk. De tweede week is het prima weer en dat in combinatie met goede wind voor de tochten langs de Nederlandse kust heen en weer naar Vlieland en Terschelling en een warm en zonnig weekend op de Grevelingen in goed gezelschap ter afsluiting maakt het een top-week!!!

We laten de tenniscompetitie schieten en gaan vrijdagavond 29 april al naar de boot. Daardoor kunnen we zaterdag meteen na het ontbijt weg en na even dubben en overleggen met de Indian Summer besluiten we eerst via Stellendam naar Schevingen te gaan met de mogelijkheid voor een bezoek aan Vlieland. Het is die zaterdag nog flink koud maar we zeilen zoveel mogelijk, zelfs kruisend de Haringvliet af. We komen 18.30 uur verkleumd van de kou in de jachthaven van Stellendam aan. Snel de luiken dicht, verwarming aan en gezellig eten aan boord. Zondag 1 mei varen we in de ochtend in het zonnetje via de Goereese sluis de Noorzee op (na even geduld te hebben gehad met een chagrijnige sluiswachter). Tot de ingang van Rotterdam op de motor en daarna heerlijk zeilen hoog aan de wind op een rustige zee de Indian Summer en No Doubt achterna naar Scheveningen. We krijgen een mooie plek in de jachthaven met z’n drieën naast elkaar. Gezellig boel, ook voor de meiden!

Wim (een collega van Toine) en Astrid komen even langs voor een borrel. Die wonen net 4 maanden in Scheveningen. De kids gaan met z’n vijven kaartjes regelen voor de film en we zien elkaar weer met de drie boten in ‘Simonis’ voor het eten. Al veel over gehoord van de Indian Summer en een mooie belevenis om er een keer te eten. De kids gaan zelf op pad naar de film van half 10. Wij gaan terug naar de boten voor een borrel op de No Doubt. Lekker mijmeren over de zomervakantie.

De volgende ochtend vertrekken we iets voor 6 uur voor een fantastische tocht naar Vlieland; in 11 uur leggen we een afstand af van 90 mijl, dat is iets meer dan 8 knopen gemiddeld. Een super snelle tocht en de beste langere tocht op zee met de SeaQuest tot nu toe. Alleen de eerste twee uur op de motor vanwege te weinig wind, daarna continu in klaverstand met ZW 4-5 en het allerlaatste stukje bij Vlieland in de bui nog even kracht 6-7. De boot ligt heel stabiel en het is echt genieten. Eén keer ten zuiden van Texel maken we een gijp; dat is een hele toer met bulletalie en boom. De laatste 7 uur hebben we continu stroom mee en halen we snelheden van 9-10 knopen. Het is nog rustig in de haven van Vlieland, er is plek genoeg. Na aankomst gaan we lekker uitgebreid uiteten met een flesje wijn. Mmm, wat smaakt dat heerlijk na zo’n tocht. En wat slaapt het lekker, met buiten de wind en de kou en regen.

De volgende twee dagen brengen we op Vlieland door. Het is al heerlijk zonnig alleen nog wel wat fris. We huren fietsen en fietsen het hele eiland rond. Dat blijft mooi en leuk om te doen. Alleen Eline heeft duidelijk minder energie, vooral bij krachtsinspanningen is ze snel moe en krijgt ze hoofdpijn. Volgende week thuis haar bloed maar eens laten controleren. Tussendoor wordt er flink huiswerk gemaakt. Eline wiskunde en Marinthe oefent voor Cambridge English.

Donderdagnacht – vrijdag overdag is het beste tijdstip om terug te varen naar Zeeland. Dus hebben we nog een dag over en kunnen we Terschelling bezoeken. Daar zijn we nog nooit met de boot geweest en het is rijk met ‘Vossers’-historie (mijn overgroot opa is hier dominee geweest en er is een lagere school naar hem vernoemd en die heet nog steeds de ‘Ds Vossers school’). Maar hoe kom je in Terschelling? Via de lange route waar de veerboten varen? Of is de korte route via het Schuitengat ook mogelijk? Volgens de havenmeesters van Vlieland en Terschelling wel. Gewoon goed de gele paaltjes aanhouden. Alleen volgens de kaart valt het daar 40 cm droog bij LLWS en het verschil tussen eb en vloed is minder dan 2 meter. Daar kunnen we toch niet overheen? Dat is het karakteristieke van de Wadden; de afgelopen jaren is er een diepere geul ontstaan die prima gebruikt kan worden. We varen er eind van de middag met opkomend tij vlak na halftij overheen en zien de dieptemeter niet onder de 2.6 meter komen. En we zien ook nog eens tientallen zeehondjes op de platen liggen zonnen en een paar rond zwemmen.

We krijgen een mooie plek in de jachthaven met goed uitzicht over het wad. Wat een mooie ‘Wadden’-ervaring!!! Aangevuld met heerlijk uiteten in restaurant Flaman met een top sfeer en goede bediening!

Terschelling is duidelijk anders dan Vlieland. Groter, wat ruiger en meer begroeiing. Ook het beste met de fiets te verkennen dus huren we weer fietsen en maken we een tocht van 35 km. Via West-Terschelling met de klok mee een rondje tot iets voorbij Midsland. Het hele eiland rond zou een tocht van 73 km zijn. Het wordt steeds warmer en de jassen kunnen uit.

We pauzeren voor thee met taart in een leuke strandtent en later voor de lunch met een frietje bij een prima snackbar. Aankomend weekend wordt het 25 graden en de meiden hebben geen echte zomerkleren meegenomen. Dus dan ook nog maar even shoppen in West-Terschelling voor korte broeken. Een prima dagje zo!

Terug in de haven maken we de boot vaar-klaar en vertrekken we om 19 uur na het avondeten. Weer via de korte route door het Schuitengat de zee op. Nu staat er iets mee water want we zitten dichtbij hoog water. Eenmaal buiten kunnen we goed zeilen met oosten wind kracht 3-4. Eerst nog ruim en eenmaal de bocht om bij Texel halve wind. De hele nacht door op een heerlijk rustige zee. Wel een beetje laveren tussen de windparken door en een vissersboot ontwijken.

Het passeren van de ingang van Rotterdam gaat zonder problemen, achter twee grote tankers langs. En zo komen we aan het eind van de ochtend zeilend aan bij de ingang van het Slijkgat en varen we het laatste uur met de motor tegen de wind in naar Stellendam. Wat een heerlijke rustige zeiltocht was het! Dit keer gaat het schutten in de Goereese sluis iets voorspoediger. En dan met een noodgang op de motor tegen de wind in de Haringvliet op de Haringvlietbrug van 15 uur te halen. Dat lukt net. Ook de Volkerak- en de Krammersluizen en de sluis bij Bru zitten mee, en zo varen we precies 24 uur later de Grevelingen weer op. Wederom een vlotte tocht. We ankeren gezellig naast de Indian Summer en de No Doubt aan de noord-west kant van Mosselbank en hebben nog een leuke avond met elkaar.

Op zaterdag rommelen we wat aan en leggen we op tijd aan bij één van de Mosselbank-eilandjes voor een BBQ voor Donald’s verjaardag. Madeleine heeft heel wat boten uitgenodigd en het is erg leuk om die ook wat beter te leren kennen. De zon schijnt volop en het is zelfs bimini-time! Ook Jeske en Erik komen bij ons liggen en daar borrelen we gezellig mee. ’s Avonds de kant op voor de prima verzorgde BBQ. Met zoveel zeilers om je heen waan je je weer even in het ‘vertrekkers’-wereldje en dat voelt altijd goed! De kids vermaken zich prima met de bijboot en zoeken verder ook elkaars gezelschap op voor spelletjes en een film kijken.

Marinthe heeft op zondag tenniscompetitie en Toine brengt haar in de ochtend naar Tilburg. Na haar mooi gewonnen enkel rijdt Toine weer terug en leggen we de boot weer terug in Bru. Ik heb dan alles al opgeruimd en schoongemaakt.

Wat een top-week!!! Niet vaak hebben we in verhouding tot het aantal uren varen zoveel uren heerlijk kunnen zeilen en dat in combinatie met een leuke bestemming, goed weer, en aan het begin en eind van de week in goed gezelschap van andere boten!!!