Meivakantie naar Antwerpen

In de meivakantie gaan we tussen alle bedrijven van vooral het werk van Toine door naar Antwerpen. Op vrijdag en zaterdag 2 en 3 mei via Wemeldinge naar Antwerpen. Beide dagen kunnen we prima zeilen met wind uit het noorden. De eerste dag alleen op genua met windkracht 5-6. Voor het eerst in de sluis. Het schroefeffect zit precies aan de andere kant (rechterschroef) en ook nu merken we goed dat de SeaQuest een maatje groter is.

Het is prima liggen in Wemeldinge. ‘ s Avonds maken we een leuke wandeling door het dorp en langs de Oosterschelde. De volgende dag vertrekken we rond het middaguur getimed op tij mee op de Westerschelde. Via het kanaal door Zuid-Beverland met twee bruggen en een sluis naar de Westerschelde. Ook nu kunnen we alles zeilen met groot en genua voluit in windkracht 4. Tegen de avond naderen we de ingang van Antwerpen. Inge, Mark en de kids staan al op de kant te zwaaien. Het duurt dan nog ruim een uur voordat we de sluis en de bruggen door zijn en in de jachthaven liggen.

Toine moet de volgende ochtend al vroeg naar het vliegveld van Brussel voor een paar dagen Avignon in Frankrijk. Wij scharrelen gezellig met Inge, Mark en hun kids twee dagen door Antwerpen met mooi zonnig weer. Regelmatig ergens zitten en lekker eten. Een relaxte stad, dat Antwerpen en aardige mensen. Op zondag bezoeken we de Vogeltjesmarkt, eten we lunch in het park, en lopen we via het oude deel van Antwerpen terug naar de haven. ’s Avonds weer terug de stad in voor een pizza; het is allemaal zo makkelijk te doen op loopafstand. En tot slot in het donker naar de bovenste verdieping van het nieuwe museum naast de haven met een prachtig uitzicht over heel Antwerpen by night.

Op maandag struinen we door flink wat winkelstraten en lunchen we met een heerlijke zak Belgische friet. In de middag vertrekken ze weer terug naar huis voor turntraining van Luc en zijn wij weer met z’n drietjes.
Voldoende te zien en overal lekker eten. De laatste dag zijn we met z’n drietjes en gaan we wat shoppen voor kleren. Ook brengen we gewoon heerlijk rustig tijd op de SeaQuest door. Op dinsdagavond halen we Toine in de regen lopend op vanaf het station en dan is de familie weer compleet.

Woensdag varen we terug naar Bru. Om 10 uur door de sluis de Westerschelde op. Het regent en de wind is tegen, dus we doen veel op de motor. Aan het eind van het Kanaal door Zuid-Beverland zetten we de volle zeilen klaar om terug te zeilen naar Bru. De wind is aangetrokken en het zeilt prima. Totdat we midden op de Oosterschelde zitten en de wind doorzet naar kracht 8. Dat is een beetje te veel van het goede en tussen de scheepvaart door krijgen we de zeilen net op tijd gereefd. Het wordt een onstuimig tochtje terug naar Bru. Gelukkig hebben we geen verdere plannen, want de komende dagen blijft het heel hard waaien. We besluiten de vakantie met een heerlijk etentje bij de Vluchthaven in Bru.