Heerlijk relaxen op Bermuda en nu in het snelle NYC

Bermuda overtreft onze verwachtingen. Het is een heel relaxed eiland met super vriendelijke mensen. Vooral het noordelijke deel St George waar wij zitten is erg mooi. Een oud koloniaal stadje met mooie oude gebouwen. Ver genoeg weg van het drukke Hamilton en de cruissbootterminal in het zuiden. St George is de eerste nederzetting in Bermuda nadat in 1609 het Britste schip ‘Venture’ schipbreuk had geleden.

Alle overlevenden vestigden zich er 10 maanden om twee nieuwe schepen te bouwen zodat ze door konden naar St Jamestown in Virginia. Sindsdien heeft Bermuda een belangrijke rol gespeeld in de relatie tussen Engeland en de opbouw van Amerika. Nu is het vooral een vakantie eiland voor Amerikanen.

Wij zitten in het laagseizoen en daardoor zijn er niet zoveel toeristen en werkt de wifi goed in The St George Club. De weinige toeristen zijn een stukje ouder dan wij. Maar opeens sinds dit weekend is het hele eiland volgeboekt. De dame van The St George Club snapt er niets van. Maar het blijkt dat veel touroperators reizen naar het Caribisch Gebied omboeken naar Bermuda omdat de eilanden daar nog niet hersteld zijn van de orkanen. Wij merken het vooral door een nauwelijks werkende wifi πŸ˜‚.

We vermaken ons goed met veel zwemmen, lekker relaxen in en om ons huisje en met twee dagen op de scooter het eiland verkennen. Het weer is afwissend zonnig met wat wolken en een paar dagen vrij veel wind. Daardoor is het eigenlijk een heerlijke temperatuur. We eten veel in ons eigen huisje, elke ochtend en bijna elke avond. Eigenlijk net zo lekker of beter dan uiteten gaanπŸ‘Œ. Vooral Eline zwemt heel veel, bijna elke dag een uurtje baantjes trekken. Goed hoor! Het tennissen is niet zo’n succes vanwege de slechte rackets en slechte baan. Dus dat doen we nauwelijks.

We huren twee dagen scooters om het eiland te verkennen. Dat is een prima vervoermiddel want niemand rijdt veel harder dan scooter snelheid. Een auto huren mag ook niet voor toeristen. De eerste dag bekijken we het midden van het eiland met een leuke lunch-stop bij de Swizzle Inn met een heerlijke hamburger (en voor Marinthe natuurlijk een broodje kip) en een mooi bezoek aan druipsteengrotten met onderin een zoutwater meer dat gevoed wordt door water uit de oceaan. Wel een beetje een te enthousiaste gids die op een overdreven Amerikaanse manier z’n verhaal doet. Yes girls, wen er maar vast aanπŸ˜‚. De tweede dag rijden we naar de hoofdstad Hamilton. Een mooie tocht over kronkelende wegen langs dorpjes met fel gekleurde huizen, veel bomen en groen. Hamilton is een drukke bedoeling met veel toeristen. We lopen er wat rond maar we hebben het snel bekeken. Op de terugweg een super lekkere lunch bij een echte Italiaan. Eenmaal thuis plonzen we uiteraard weer lekker het zwembad in.

De boot komt gestaag onze kant op. Ze hebben rustig weer met ruime wind en ze kunnen prima zeilen. Elke ochtend bekijken we de weerkaarten en maken we met qtVlm een berekening van de aankomsttijd. Die ligt nu op donderdagmorgen 12 oktober. Voor ons zelf een goede oefening in het gebruik van de Boston weerkaarten en de toepassing van qtVlm met gribfiles en stromingsgegevens. Ook hoe we dat straks zonder internet kunnen doen op onze eigen tochten. Met het sturen van een mailtje naar Saildocs voor het terugkrijgen van informatie in klein formaat. Leuk om te doen !!

Omdat het nog ruim vijf dagen is voordat de boot er is besluiten we een paar dagen naar New York te gaan. Het is toch al een gekke periode met wachten op de boot. NY is dichtbij en we komen er nu met de boot niet meer langs omdat we vanuit Bermuda rechtstreeks naar Florida gaan zeilen. Daarom maar gewoon met het vliegtuig πŸ˜‰.

Wederom een groot verschil … van het relaxte Bermuda naar het snelle NYC. De temperatuur is hetzelfde (het is hier lekker warm) maar het snelheidsverschil is enorm. Alleen al de enorm jachtige taxirit van de airport naar het hotel πŸš•. Daar is de rijstijl van Toine helemaal niets bij vergeleken. Maar wat is NY een leuke levendige stad! En opeens ook weer veel jongeren om ons heen! Dat hebben we de afgelopen vier weken niet veel meegemaakt. Super leuk om hier te zijn!

We zitten in een prima hotel dichtbij de zuid-west hoek van Central Park. Met een mooi dakterras op de 15e verdieping waar vanuit we de Hudson kunnen zien. Heerlijk om hier aan het einde van de dag even te zitten met een drankje. We hebben in de korte tijd al veel gezien. De eerste dag (gisteren) lopen we vanuit het hotel wat rond voor de eerste indrukken … naar 5th Ave, de Apple Store en langs de Trump Tower. We zijn hier 8,5 jaar geleden ook geweest tijdens ons rondje Atlantic, maar de meiden herinneren zich daar niet zoveel meer van. Marinthe herkent wel veel gebouwen van de 3-D puzzel die ze meerdere keren heeft gemaakt.

Vandaag begint de dag met wat regen maar dat mag de pret niet drukken. We lopen door Central Park en gaan daarna met de metro naar de Brooklyn Bridge. Eline zoekt de metroroutes uit. Super leuk om helemaal over die brug naar Brooklyn te lopen. Met mooi uitzicht op Manhattan. Wat zijn er veel verschillende mensen op straat, misschien extra druk omdat het zondag is met ook veel New Yorkers zelf die op pad zijn? We lunchen bij een Italiaan in Brooklyn en gaan daarna weer terug met de metro naar Times Square. Daar kopen de meiden een petje van de NY Yankees …. voor de baseballwedstrijd van vanavond ⚾.

Wat een belevenis is dat. Het is een belangrijke wedstrijd (de belangrijkste van het jaar) en het stadion zit helemaal vol. We gaan er met de metro naar toe en dat is vooral het laatste stukje hutje mutje heel dicht op elkaar staan. Dan nog met heel veel anderen het stadion in zien te komen … en dan zijn we net op tijd voor het Amerikaanse volkslied. Super gaaf om zo’n wedstrijd live mee te maken, alhoewel het baseball zelf niet zo’n spektakel is en ze winnen ook maar net met 1-0. Leuk om Didi Gregorius te zien; dat is een nederlandse speler (geboren in Adam en opgegroeid in Curacao) met een bepalende rol in het team.

Je leest het, we vermaken ons hier wel! We blijven nog twee dagen en vliegen woensdagmorgen vroeg weer terug naar Bermuda. Het hotel daar helpt ons enorm goed. We hebben de grote tassen laten staan en nu alleen wat handbagage bij ons en we kunnen weer in hetzelfde huisje terug zonder extra kosten. Vast dankzij de charme die Toine in de strijd heeft gegooid bij de stevige zwarte dame die daar manager is πŸ˜‰.