Porto Santo

Porto Santo is een prachtig eiland. Niet zo groot, met vulkaantoppen (700 meter), ruig landschap vol met cactussen en een mooi geel zandstrand aan de zuidkant. Daar liggen we helemaal alleen voor anker vlak voor het dorpje. We brengen een tweede anker uit tegen het rollen; de baai is helemaal open dus er rolt nog wel wat deining binnen. Prima ankerplek met een handige supermarkt (die echt super vlees heeft) dichtbij de oude pier waar we onze bijboot kunnen aanleggen. De rest van de boten ligt in de jachthaven een klein half uurtje lopen van het dorp.

Op woensdag (13 okt) gaan we na school aan land en verkennen we te voet het dorpje. Zo zien we ook het kleine Columbus-museum (de Cristoffel Columbus heeft kort een vrouw van Porto Santo gehad). Daarna huren we een jeep en verkennen we de rest van het eiland. Met zo’n jeep kan je ook goed de kleine steile off-road weggetjes nemen en dat is heel spectaculair! Vanaf veel plekken op het eiland hebben we mooi uitzicht en kunnen we ook de andere eilanden van de archipel zien liggen, en bijna ook altijd onze boot eenzaam in de baai.

De volgende dag rijden we naar het beginpunt van een wandeling; een hele mooi, vrij steil de hoogste vulkaantop op via een paar honderd treden. De meiden doen dit fluitend; voor ons is het een ware conditietraining. Daarna zwemmen we nog wat om de boot en ’s avonds eten we heerlijke vleesspiezen van de BBQ. Wat een goed leventje! Op vrijdag 16 okt varen we naar het hoofdeiland, op de motor want er staat bijna geen wind. We meren af in een nieuwe jachthaven (Quinta do Lorde) waar het prima liggen is onder een enorme rots. Zaterdag doen we de was en bereiden we de boot voor op wat extra slapers. Toine bakt een appeltaart en dan zijn we klaar om Mam, Inge en Luc te ontvangen. Die halen we ’s avonds om 9 uur op van het vliegveld. Het is een leuk en bijzonder weerzien. Het volgende verslag komt eind deze week uit de hand van Inge.

Een gedachte aan “Porto Santo

1. Anoniem

Hallo familie Straathof,

Zojuist diverse mooie reisverslagen gelezen waarbij het plezier en genieten er van af straalt. Blij om te constateren dat daar alles goed gaat en dat de eerste grote overtocht bijna zonder problemen is verlopen. Zelf net terug van een vakantie in Egypte waarin ik samen met Yvonnen ontzettend heb genoten van de cultuur en de natuur onder water. Nu weer lekker aan het werk.
    Ga vooral door met intens genieten van de reis met jullie gezin.