Trinidad

Trinidad is een typisch caribisch eiland met een duidelijke amerikaanse invloed. Typisch caribisch vanwege de temperatuur, de begroeiing, het uiterlijk van de mensen en het ingericht zijn op zeiljachten. De amerikaanse invloed is duidelijk merkbaar door de enorme servicegerichtheid (dat kennen we helemaal niet uit onze eerdere Carieb ervaringen), de producten in de supermarkt en de hoeveelheid auto’s die hier rond rijden. Trinidad leeft van de olie. Overal rondom het eiland zijn boorplatformen te zien. De diesel is hier dan ook enorm goedkoop (slechts 15 eurocent per liter) en dat is wellicht ook de oorzaak van de vele auto’s op dit eiland.

We liggen in de jachthaven van Crews Inn, in de Chaguaramas baai. Het is hier volledig ingericht op het repareren van jachten. Overal zijn werven en staan boten op de kant waaraan wordt geklust. Trinidad ligt ten zuiden van het orkanengebied en ligt daarmee buiten de gevarenzone. Daarom is het een prima plek om tijdens het orkaanseizoen te ‘overwinteren’ en te klussen aan je boot. Voor de Barbarossa dus een prima plek om gerepareerd te worden. De afgelopen dagen hebben in het teken gestaan van offertes laten maken en goedkeuring van de verzekering krijgen. Inmiddels is dat allemaal rond en hangt ze nu in banden in een kraan en zijn ze vanmorgen daadwerkelijk gestart met het repareren van de kiel.

Ook wij hebben besloten e.a. te klussen aan onze boot. Zo hebben we een nieuwe betere dynamo besteld die volgende week wordt ingebouwd om sneller en efficiënter de accu’s te kunnen opladen. We hebben de afgelopen maanden ervaren dat de huidige dynamo van 60 amp eigenlijk te licht is voor deze boot. Die kan ons energieverbruik niet bijhouden en daardoor moeten we vrij vaak de motor aanzetten om de accu’s op te laden. We hebben hier een goed aanbod gekregen en hebben toen de knoop maar doorgehakt. Ook hebben we zijflappen voor onze bimini besteld zodat we in de hele kuip schaduw kunnen hebben als we voor anker liggen. Betekent wel dat we hier nog zeker tot volgende week donderdag (21 jan) zullen liggen.

Ach, het is hier prima vertoeven. Een mooie goedkope jachthaven, goede internetverbinding, zwembad naast de deur. Prima restaurantjes en een supermarkt en voldoende te zien op het eiland. De Jonathan ligt tegenover ons en de Barbarossa zit vlakbij in een appartement. Dat is erg gezellig. Daarnaast zijn ook de Tangaroa en de Pjotter hier aangekomen. Eigenlijk is het ook niet verkeerd om even een tijdje op één plek te liggen voordat we straks in een flink tempo de Carieb zullen doorvaren.

De afgelopen dagen hebben dan ook in het teken gestaan van boot opruimen, boodschappen doen, wassen (je kan hier met drie wasmachines en drogers tegelijkertijd aan de slag), internetten en school inhalen. Tussendoor regelmatig lekker afkoelen in het zwembad. Vooral de kinderen kunnen zich hier uren vermaken. ’s Avonds zoeken we met de Barbarossa en Jonathan elkaars gezelschap op. Elke avond eten we met de drie boten samen (op de Jonathan want die heeft de meeste ruimte) en dan verdelen we het maken van het eten. Erg leuk en gezellig.

Elke ochtend wordt er een krant gebracht, elke donderdagavond is er een potluck (iedereen brengt eigen eten mee en dat wordt samen op de BBQ klaargemaakt en opgegeten) en elke twee weken is er op dinsdagavond een gratis cocktailparty. Hoe amerikaans! De deelnemers van deze events zijn dan ook voornamelijk gepensioneerde amerikanen. Wij hobbelen er lekker tussendoor en doen af en toe mee. Voor de rest trekken we vooral met de nederlandse boten op.

Gisteravond zijn we met z’n allen naar Port of Spain, de hoofdstad van het eiland gegaan. In een minibusje met een gids. We zien de hele avond geen enkele andere toerist. Eerst rijden we langs een plek waar allemaal eettentjes staan en waar je allemaal verschillende gerechten kunt kopen. Erg grappig. Daarna laat de gids ons een plaats zien waar carnavalskostuums worden geshowd en verkocht. Trinidad staat bekend als eiland waar zeer heftig carnaval wordt gevierd, te vergelijken met Brazilië. Weken van te voren is het eiland al in de ban van alle voorbereidingen. De kostuums bestaan uit rijk versierde bikini’s met mooie kleuren en kralen en prachtige hoeden met veren en kralen. Tot slot maken we een stop bij een plaats waar een steelband aan het oefenen is voor carnaval. Tientallen mannen en vrouwen staan netjes in rijen met hun eigen steel-pan en ze spelen precies tegelijk dezelfde melodie. Prachtig om te zien.

De komende week zijn we dus ook nog wel in Trinidad. We zullen nog wat tochtjes op het land gaan maken en verder genieten we van de rust en de gezelligheid hier in de haven.

3 gedachtes aan “Trinidad

1. Fulco Houtveen

Hoi Toine, Mira, Eline, Marinthe,

Ik ben voor het overgrote deel weer bijgelezen en bijgekeken. Voor je het weet ben je alweer een uur verder 😉 Bij het horen van het nieuws van de beving was toch een van de eerste acties: kijken waar de straathoffen uithangen. Gelukkig zijn jullie in een veilige haven.

Wat heerlijk zo dat rondzwerven, de andere culturen, het samen zijn, het vissen vangen etc etc.

In Nederland is de laatste sneeuw verdwenen en is de NS nog aan het bekijken wanneer ze met de wintermaatregelen kunnen stoppen (voornamelijk minder treinen en gratis koffie). Ook economisch beginnen nu de eerste positieve berichten weer binnen te komen en lijkt het herstel nu weer zichtbaar te worden. Dus het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat tegen de tijd dat jullie hier weer terug zijn (jemig wat zijn jullie lang weg!) er weer genoeg te ondernemen valt…. maareh voor nu: geniet er nog heerlijk van de komende….. ACHT maanden 😉
    Vanuit het heerlijke waterrijke en knutterige holland, groeten Fulco

2. Eline

Hallo lieve allemaal!

Van harte gefeliciteerd Mira! Hangen de vlaggen uit op de boot? En hebben ze gezongen voor je?

Elke dag krijg ik in mijn mailbox een spreuk voor die dag, er is vandaag een zeer toepasselijke voor jullie; 'Nieuwe landen ontdek je pas wanneer je bereid bent de kust voor lange tijd uit het oog te verliezen'. Dit hebben jullie zeker gedaan en nog steeds!

Hoe gaat het verder met jullie? Ik heb net alle verhalen weer gelezen en de mooie foto's bekeken (tja, druk druk druk een baby…). Jullie hadden zelfs een kerstboom aan boord, en appelflappen? Bizar, hoe heerlijk huislijk jullie het aan boord hebben gemaakt! Ik geniet van al jullie avonturen en kan niet wachten totdat Hugo (mee) kan zeilen. Op dit moment is naar mij lachen en zijn hoofd op tillen zijn voornaamste bezigheid, haha (naast eten, slapen en poepen!). Dus ik ben helemaal vertederd!

Piet staat een paar dagen op de latten dus ik heb het rijk alleen, voelt heerlijk, zelfs een beetje als tijdens mijn verlof.

Groetjes en tot snel!

3. Marjanne Krijnen

Hiep, Hiep, Hoera.
    Weer een jarige aan boord. Mira, van harte gefeliciteerd en nog vele jaren.
    Dat wordt vast een leuk en tropisch feestje.
    Veel plezier en geniet er vooral van.